ایبی
پیر امیدیار، برنامهنویس ایرانی آمریکاییِ متولد فرانسه، در 3 سپتامبر ۱۹۹۵ وبسایتی را با نام AuctionWeb در کالیفرنیا راهاندازی کرد. اولین محصولی که در این وبسایت به فروش رسید، یک لیزر پوینتر شکسته بود که به قیمت ۱۴.۸۳ دلار توسط یک کلکسیونر لیزرهای شکسته، خریداری شد.
علاوه بر شغل اصلی وی در شرکت نرمافزاری به نام جنرال مجیک با طراحی و برنامهنویسی وبسایت هم کسب درآمد میکرد و با پاملا وسلی دانشجوی ارشد بیولوژی آشنا شد. پاملا علاقه بسیاری به جمعآوری جعبههای آبنباتهای Pez داشت، برای اینکه پاملا را خوشحال کند یک بخش خریدوفروش و حراج آنلاین به وبسایت شخصی خود اضافه کرد تا پاملا بتواند با سایر کلکسیونرهای جعبهی آبنبات وارد معامله شود و مجموعۀ خود را تکمیل کند. در واقع این اتفاق ساده، همانند یک جرقه برای امیدیار بود که همیشه مشتاق بود وبسایتی راهاندازی کند که مردم بتوانند اقلام اجناس خود را در آن بدون واسطه، خریدوفروش کنند و نفع ببرند. گرچه در آن سالها اطرافیان او معتقد بودند که مردم نمیتوانند از طریق اینترنت به هم اعتماد کنند، امیدیار باور داشت که انسانها ذاتا خوب هستند.
در سال ۱۹۹۶، برای فروش بلیتهای هواپیما، قراردادی از طریق این سایت امضا شد و آنها میزبان ۲۵۰ هزار معاملۀ آنلاین شدند. پیر ریاست هیئتمدیره را به جف اسکول واگذار کرد تا وقت خود را صرف بهبود و نوآوریهای جدید حراج آنلاین کند. در اواسط سال ۱۹۹۷، آنها بیش از ۸۰۰ هزار معامله در روز را مدیریت میکردند.
با فروش آن، بخش حراج آنلاین بهطور رسمی به راه افتاد و پس از آن نیز خرید و فروشهای دیگری هم اتفاق افتاد. فعالیت سادۀ امیدیار ناگهان با رونق و رشد غیرمنتظرهای مواجه شد و افراد زیادی شروع به ثبتنام در سایت کردند تا کالاهای متنوع و غیرقابل تصوری را معامله کنند. در سپتامبر ۱۹۹۷، امیدیار تصمیم به تغییر نام سایت به اکوبی/ EchoBay گرفت اما به دلیل آنکه آن دامنه توسط کاربر دیگری گرفته شده بود، نام سایت را به ایبی / eBay تغییر داد. برای سازماندهی امور و تبلیغات امیدیار، مگ ویتمن را به عنوان مدیر ارشد اجرایی برگزید و حضور ویتمن منجر به رشد فوقالعادۀ شرکت شد و این شرکت در بازۀ زمانی کوتاهی در کشورهای مختلف دنیا از جمله استرالیا، آلمان، کانادا، انگلیس و ژاپن فعالیت خود را آغاز کرد.
در سال ۲۰۰۲، ایبی برای فرایندهای پرداختی خود شرکت پی پال را به خدمت گرفت تا اعتبار خریدوفروشها را بالا ببرد و همزمان خدمات متنوع دیگری نیز ارائه کرد که به فروشندگان حق انتخاب میداد. برای مثال فروشندگان میتوانستند کالاهای خود را با قیمت ثابت یا مثل حراجیهای قدیم، به بالاترین قیمت پیشنهادی بفروشند. توسعهدهندگان نرمافزار نیز میتوانستند اپلیکیشنهای جدید خود را به سایت پیوست کنند.
امیدیار در سال ۲۰۰۵ بخش جدیدی برای خریدوفروش ماشین و دستگاههای صنعتی به سایت ایبی اضافه کرد. ده سال بعد از اولین فروش عمومی سهام، ایبی با ۱۵ هزار کارمند در سی کشور از جمله چین و هند گسترش یافته بود و خدمات خود را به صدها میلیون نفر ارائه میکرد.
در حال حاضر نیز بسیاری از شرکتهای بزرگ دنیا برای قیمتگذاری کالاها و خدمات خود از این سایت استفاده میکنند. امروز ایبی، بهعنوان برند بزرگ خرید و فروش اجناس دستدوم در اینترنت، در بیش از ۱۸۰ کشور جهان فعال است.
امروز شرکت ایبی با لوگوی رنگارنگ e-b-a-Y شناخته میشود. اما نخستین لوگوی شرکت، بهصورت جعبهای سیاه و سفید بود که کارکنان به آن نار مرگ میگفتند. پس از آن در سال ۱۹۹۷، برای مدت کوتاهی رنگ لوگو به آبی تغییر کرد. نهایتا، در همان سال، شرکت برای بهبود در زمینۀ تصاویر بصری، گرافیکی و تبلیغات وبسایت، از شرکت سیکیاس گروپ استفاده کرد که شرکت یک آژانس تبلیغاتی متعلق به بیل کلرى، مارک کوَم و تام سویتر بود. آنها توانستند لوگوی نهایی ایبی را طراحی کنند.

فروش آیفون های دستدوم مجهز به بازی فورتنایت به قیمت ۱۰هزار دلار در ebay
با حذف بازی فورتنایت از اپ استور، برخی از کاربران، آیفونهای کارکرده خود را که پیشتر بازی فورتنایت روی آنها نصب شده، در eBay به فروش گذاشتهاند.

eBay کسبوکار تبلیغاتی خود را به مبلغ ۹/۲ میلیارد دلار فروخت
ظاهرا مشکلات eBay، غول دنیای تجارت الکترونیک، تمامی ندارد. در جدیدترین فرایند فروش سازمانی، این شرکت کسبوکار تبلیغاتش را به مبلغ ۹/۲ میلیارد دلار واگذار کرد.

حراجی eBay وارد دنیای واقعی میشود
بزرگترین شرکتهای فناوری در جهان آزمایشگاههای تخصصی بزرگی در اختیار دارند که معمولا فعالیت در آنها به صورت محرمانه دنبال میشود و نتیجه آن در خودروی بدون سرنشین گوگل، نسخه جدید سیستمعامل ویندوز مایکروسافت و … به جهانیان معرفی میشود