یک بازار پرمخاطب آشنا، یک ایده جدید

یک بازار پرمخاطب آشنا، یک ایده جدید

ایده‌های کسب و کارهای اینترنتی که در بازارهای پرکششِ پرمخاطب خلق می‌شوند با استقبال خوبی مواجه شده و اکثرا موفق‌اند. فضاهای کاملا تازه به دلیل نبود نمونه قبلی برای مطالعه و مقایسه، ممکن است بنیانگذاران را دچار خطای هاله‌ای «موفقیت قطعی» ‌کند. در معرفی ایده جدید یک بازار فعال پرمخاطب را انتخاب کردیم، از این ایده نمونه‌های موفقی خارج از کشور در حال اجراست. اکثر ایده‌های موفق در ایران از مدل‌های جواب پس داده خارجی الگوبرداری شده است که با توجه به خطرپذیری بالای کسب و کار در ایران تا حدودی قابل توجیه است. در این ایده به روش «حذف» اصلی‌ترین اجزا فرایند عرضه و تقاضا کنار گذاشته شده است. بازار فعالیت کتاب و کتابخوانی است. ایده جدید برای بازار ایران کاملا بکر او هیچ نمونه‌ای در حال حاضر از آن وجود ندارد.

 تفاوت و مزیت این ایده بسیار فراتر از قالب‌های مرسوم عرضه کتاب مثل کتاب الکترونیکی، صوتی یا فیزیکی است. ایده‌های نو وقتی در یک بستر پرتقاضا ارائه شود بازدهی بالا و در عین حال خطرپذیری کمتری دارد. پنجاهمین ایده کسب و کار اینترنتی در نت استارت با موضوع کتاب و مطالعه، در قالب رسانه تعاملی به‌صورت وب‌سایت و موبایل قابل اجرا است. این ایده در مقیاس‌  منطقه، شهر، استان و کشور قابل ارائه و توسعه است.

[restrict paid=”true”]

مقدمه‌ای برای شناخت بیشتر ایده جدید

هیچ کتابی را از روی جلد آن و هیچ انسانی را از روی ظاهر قضاوت نکنید! نقطه شروع ایده جدید کتابخوانی زمانی بود که بسیاری از کتابخانه‌ها برای افزایش مخاطب، رونق کتابخوانی و همچنین تاثیرپذیری از مطالعه ، خود نویسنده را دعوت می‌کردند در جلسات رسمی و غیررسمی در مورد کتابشان حرف بزنند یا اصلا خود داستان کتاب را بگویند. کم کم شنوندگان به این نتیجه رسیدند که شندیدن کتاب از زبان نویسنده یا مترجم نه تنها جذاب و جالب است، بهتر و متفاوت‌تر از خواندن است. توجه داشته باشید که نقطه موفقیت بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی در توجه به تفاوت‌هاست. شنیدن نقد هم  از زبان یک متخصص، جذابیت هر موضوعی را می‌تواند بهبود بخشد. به تدریج کارشاسان و منتقدین کتاب نیز به این جمع (کتابهای انسانی)  اضافه شدند و هسته اولیه چیزی را تشکیل دادند که از آن تحت عنوان کتابخانه انسانی یا Human Library یاد می‌کنند.

اولین کتابخانه رسمی انسانی در شهر «سانتا مونیکا» واقع در کالیفرنیا آمریکا کار خود را آغاز کرده به دلیل بازدهی خوب این ایده خلاقانه به سرعت در سایر کتابخانه‌ها گسترش یافت. توجه داشته باشید که کتابخانه انسانی با رویداد، جلسه گپ و گفت و همچنین بیان تجربیات به سبک تِداکس Tedx متفاوت است. نحوه تعامل افراد، انتخاب کتاب زنده و زمان‌بندی حضور در جلسات کتاب‌گویی اولین چالشی بود که در مسیر این ایده قرار گرفت. این چالش از طریق یک بستر فناورانه عالی مانند وب سایت یا اپلیکیشن موبایل قابل حل است.

ماهیت ایده جدید کسب و کار در اینترنت

یک رسانه اجتماعی تخصصی ایجاد کنید که بتواند فرایند ثبت‌نام و تعامل کتاب‌گو و کتاب‌خوان (کسی که تمایل به شنیدن حضوری کتاب را دارد) را فراهم کند. این رسانه اجتماعی قادر است به صورت مستقیم از یک یا هر دوطرف دریافت هزینه داشته باشد. مدل درآمدی این ایده دریافت هزینه مستقیم، ارائه خدمات جانبی مانند معرفی فضاهای قابل کتابخوانی، معرفی نویسندگان، مترجمین و منتقدین کتاب است. کتابهای زنده امروز محدود به نویسنده یا مترجم نیست، هر کسب صرف علاقه و تجربه می‌تواند یک کتاب زنده باشد.

 نحوه اجرا و توسعه

بهتر است ایده در قالب اپلیکیشن و سایت به صورت همزمان توسعه یابد، این ایده یک بستر تعاملی دوطرف است که به شکل‌های مختلفی می‌تواند اجرا شود. اشخاص حقیقی، حقوقی، کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها و هر شخص یا سازمانی که درگیر با علاقه‌مند به کتاب باشد می‌تواند در آن فعالیت کند. در شروع کار نیازمند مجوزهای اولیه مثل نماد اعتماد و ساماندهی است اما در ادامه ممکن است نیاز به مجوزهای درون‌سازمانی وزارت ارشاد هم پیدا کند، اما به صورت پیش‌فرض پس از شروع به همین دو مجوز نیاز است. توجه داشته باشید که ارائه ایده در نت‌استارت صرفا به معنی اشاره به کلیت کار است، چرا که امکان تحلیل دقیق ایده در این مطلب کوتاه وجود ندارد.

منبع: netstart

ارسال دیدگاه