
گلرنگ
- تاریخ تاسیس: 1351
- نام به انگلیسی: Golrang
- محل شرکت: تهران
- بنیانگذار(ان): محمدکریم فضلی,
- تعداد کارکنان: 33000

گلرنگ
- تاریخ تاسیس: 1351
- نام به انگلیسی: Golrang
- محل شرکت: تهران
- بنیانگذار(ان): محمدکریم فضلی,
- تعداد کارکنان: 33000
گلرنگ
گلرنگ یک هلدینگ صنعتی در ایران است که محصولات بهداشتی و غذایی را تحت برندهای مختلفی تولید میکند.
پیشینه
محمدکریم فضلی پس از ازدواج در سن بیست سالگی به امید داشتن شرایط مطلوبتر، عازم تهران شد و تصمیم داشت که برای خود کسبوکار و تولیدی راهاندازی کند. فضلی که میبیند کشورهای پیشرفته با تکیه بر تولید و صنعت پویا و فعال به توسعه و پیشرفت رسیدهاند و ایران بهرغم همهٔ تواناییها و ظرفیتهای کمنظیرش، به مصرفکنندهٔ محصولات دستچندم آنها تبدیل شده، به فکر میافتد که تمامی سعی و تلاشش را صرف کند تا در کشور خود کار تولیدی و صنعتی بزرگ را پایهریزی کند تا از این راه سهم خود را به میهن و هممیهنانش ادا کند.
فضلی در ابتدا مسئولیت فروش و بازاریابی پودر ظرفشویی اورال را به عهده گرفت و میدانست که این محصول بهعلت ناشناسبودن ممکن است از طرف مغازهدارها مورد توجه واقع نگیرد. همین اتفاق هم افتاد. تمامی مغازههای اطراف سبزهمیدان را سر زد و حتی یک بسته از محصول را هم نتوانست بفروشد.
حاج کریم سود چندانی از فروش محصولات پودر اورال درنیاورد، اما این تلاشها بیثمر نبود و باعث شد که در بازاری که بهتازگی وارد آن شدهبود با مغازهدارها و کسبهٔ آنجا بیشتر آشنا شود و حتی رفاقتی هم بین او و بعضی از کاسبها شکل گرفت. همین رفاقت باعث شد که درد دل را پیش یکی از این رفقای کاسب خود آقای حریری مطرح کند و به او بگوید که اگر کاری مناسب سراغ دارد به وی معرفی کند. آقای حریری پس از چند روز محمدکریم را به آقای نقیزاده مختاری (تولیدکنندهٔ پودر برف) معرفی کرد برای فروش محصولاتی به نام فوم که هم پودر ظرفشویی و هم پودر لباسشویی بود.
اوضاع کسبوکار مختاری و شرکا هم چندان مناسب نبود و انتظاری از رونق گرفتن کسبوکارش توسط جوانی مثل محمدکریم را نداشتند. محمد کریم هم با شور و اشتیاق علاقهمند بود که این محصول را برای معرفی و فروش راهی بازار کند. بالاخره بعد از کلی اصرار و صحبت راضی به سپردن محصولات خود به محمدکریم شدند. بعد از اصرارهای محمدکریم و اعتماد کردن آقای مختاری و شرکا یک کیسهٔ یک کیلویی به او دادند تا عملکردش را بسنجند. محمدکریم که در بین مغازهداران دوست و آشنا بسیار پیدا کردهبود و با حسن خلق باعث رفاقت بین آنان شدهبود، محصول نمونه را در بازار پیش آقای حریری آورد و ماجرای سخت اعتمادکردن مختاری و شرکایش را برای او تعریف کرد. ده دقیقه از قبول کار نگذشته بود که آقای حریری به محمدکریم سفارش یک کارتن شانزدهتایی را داد و محمدکریم به سرعت راهی دفتر فروش آقای مختاری شد و این پیروزی بزرگ را به آنها گزارش داد. مختاری و شرکایش از این سرعت عمل محمدکریم متعجب شدند و اعتماد کاملی به او پیدا کردند. آقای حریری چند بسته از پودرهای جدیدی که خریداری کردهبود را در جلوی پیشخوان در دید مشتری قرار داد و به تمامی مشتریهای خود محصولات را معرفی میکرد، این معرفی کلامی مغازهدار باعث بالا رفتن سطح اعتماد مشتریها میشد و به طبع محصولات یکی پس از دیگری فروش میرفتند. حریری تمامی ۱۶ بستهٔ پودرها را فروخت و مجدداً به محمدکریم ۵ بسته سفارش داد.
در مسیر تولید
حریری بخاطر علاقهایی که بین او و محمدکریم شکل گرفتهبود جدا از تبلیغات برای مشتریها، محصولاتی که محمدکریم مسئول فروش آن بود را برای دیگر مغازهدارها هم تبلیغ میکرد و زمانی که آنها دور هم جمع میشدند از کیفیت محصول و فروش خوبشان به آنها میگفت. با همین بازاریابی کلامی، مغازهایی نبود که محمدکریم از آن سفارش نگرفته باشد و محصولات پودرهای ظرفشویی و لباسشویی آقای مختاری بهواسطهٔ محمدکریم راهی کل بازار آنجا شده بود. بهواسطهٔ فروش خوبی که از پودرهای مختاری داشت، کمکم رفت و آمدش با مختاری بیشتر شد و مختاری هم که دید در بازار وضع و اوضاعی به هم زده تصمیم به راهاندازی کارخانهٔ تولید پودر زد. پس از گذشت چند مدت مختاری نتوانست از پس ادارهٔ کارخانه بر بیاید و کارخانه را به لاجوردیها فروخت و محمدکریم را نیز بهعنوان متصدی فروش پودرها به لاجوردیها معرفی کرد.
محمدکریم بخاطر رفتوآمد در کارخانهٔ تولید پودر که در موازات آن لاجوردیها به تولید سفیدکننده و دیگر محصولات شوینده مشغول بودند کمکم با بررسی و دیدن نحوهٔ تولید کار آشنا شد. بهخاطر آموزش بیشتر به بهانهٔ فروش محصولات هر روز به کارخانه سر میزد تا در آخر کاملاً با فرمول ساخت محصولات آشنا شد و راه و روش تولید را آموخت.
تأسیس گلرنگ
پس از فراگیری فرمولها و نحوهٔ تولید محصولات دست به اقدامی جسورانه زد و یک کارگاه کوچک را با یک کارگر احداث کرد که در آن مایع ظرفشویی و سفیدکننده تولید میکردند. در این حین خود به بازاریابی محصولات ادامه داد و به هر جایی که ممکن بود برای فروش محصولاتش سر میزد. کمکم تعداد کارگرها را افزایش داد و تولید را بالاتر برد. قالبهایی خاص برای بستهبندی محصولات سفارش داد و محصولات خود را در این قالبها به مشتریان خود عرضه کرد. مدتی بعد دست به تولید محصولی شگرف به نام گلرنگ سوپر زد که نوعی پودر ماشین لباسشویی بود. پودری که تولیدش به خاطر بازاریابی محصولات آمریکایی با آن آشنا شد و بعد از آشنایی با فرمول پودر توانست نمونهٔ ایرانی این محصول را با نام گلرنگ سوپر تولید کند.
تولید گلرنگ سوپر کمکم کارگاه کوچک حاج محمدکریم را به کارخانهایی ۴۰۰ متری تبدیل کرد. علاوه بر این، محصولات دیگر نظیر سفیدکننده، جرمگیر، شیشهشوی و همچنین نرمکنندهٔ البسه نیز تولید کرد و کار خود را توسعه داد. این روند تا اوایل دههٔ ۵۰ ادامه داشت.
در سال ۱۳۵۱ بود که فضلی شرکت پاکشو را بنیان نهاد و محصولات اولیهٔ این شرکت با برند گلرنگ و تحت عنوان محصولات شوینده و آرایشی و بهداشتی گلرنگ ثبت شدند. شرکت پاکشو از آن زمان تاکنون بهطور مستمر رشد کردهاست و امروزه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شوینده در ایران بهشمار میرود.
پس از گذشت مدتی تعداد کارگرهای کارخانه افزایش پیدا کرد، اما بهدلیل مشکلات بالارفتن قیمت نفت و مشکلاتی که در سال ۱۳۵۲ با اتاق اصناف ایجاد شده بود خیلی از کارخانههای رقیب دست از کار کشیدند و کارخانههای خود را تعطیل و کارگرها را بیکار کردند. اما حاج کریم برای جلوگیری از این اتفاق دست به فعالیتهای گستردهٔ اقتصادی مانند واردات زد و با وارد کردن کالاهای پزشکی و … جلوی ضرر کارخانهٔ گلرنگ را گرفت و کارخانه را بدون تعدیل یک کارگر سرپا نگه داشت.
بعد از انقلاب به دلیل شرایط ویژهٔ جنگ تحمیلی، تعدیل نیرو برای اکثر شرکتها امری اجتنابناپذیر بود. فضلی جهت تأمین منابع انرژی شرکت، تداوم تولید و اشتغال پایدار کارکنان و خصوصاً جلوگیری از تعدیل نیرو، دست به کار صادرات زد و توانست ارز مورد نیاز را جهت تولید تأمین کند و به این ترتیب هم از تعدیل نیروها جلوگیری کرد و هم به فعالیتهای کارآفرینانه و اشتغالزایی مولد خود ادامه داد.
توسعهٔ گلرنگ
در سال ۱۳۶۸ فرزند محمد کریم فضلی به نام مهدی فضلی به شرکت پاکشو پیوست و این شرکت با مدیریت وی، کار تولید را توسعه داد. در سال ۱۳۷۴ اولین محصولات جدید شامل انواع شامپو و مایع دستشویی به سبد محصولات گلرنگ افزوده شد. در سال ۱۳۷۸ با هدف بازاریابی، فروش و توزیع بخشی از محصولات شرکت پاکشو، شرکت گلپخش اول تأسیس شد و در سال ۱۳۷۹ با توزیع محصولات شوینده با نام تجاری اَوِه رسماً شروع به فعالیت نمود. در همان سال شرکت گلرنگپخش نیز به ثبت رسید تا بخش دیگری از محصولات شرکت پاکشو را که عمدتاً با برند گلرنگ تولید میشد، توزیع و پخش نماید. شرکت پدیدهٔ شیمی نیلی در سال ۱۳۷۹ با هدف تولید مواد اولیه، فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت در حال حاضر با شرکت پدیدهٔ شیمی جم ادغام شدهاست. توسعهٔ شرکت پاکشو در نهایت باعث شد تا گروه صنعتی گلرنگ در سال ۱۳۸۲ به ریاست هیئتمدیره محمد کریم فضلی و مدیرعاملی مهدی فضلی، تأسیس شود. در سال ۱۳۸۴ پدیدهٔ شیمی پایدار تأسیس شد و در سال ۱۳۸۵ شرکت پاکشو مایع لباسشویی سفیدشوی را برای نخستین بار در ایران عرضه کرد. درست یک سال بعد یعنی سال ۱۳۸۶ مجتمع تولیدی-شیمیایی پاکشو شامل ۵ کارخانهٔ تولیدی با هدف تولید نهایی محصولات شوینده از جمله پودر شوینده و مواد اولیهٔ مورد نیاز در شرکت پاکشو به بهرهبرداری رسید و در سال ۱۳۸۷ نیز شرکت پخش پدیده پایدار، تأسیس شد و این شرکت توزیع محصولات شوینده شرکت پدیده شیمی پایدار را با نام تجاری «اکتیو» آغاز کرد. همچنین در همین سال شرکت پاکشو توانست پودر لباسشویی ماشینی و دستی گلرنگ و سافتلن را به بازار مصرف ارائه کند و در سال ۱۳۸۸ خط تولید مرغوبترین SLES موجود در ایران در آن راهاندازی شد. گروه صنعتی گلرنگ در سال ۱۳۸۶ اولین کارخانه غذایی خود را با نام دالین مهر بنیان نهاد که این کارخانه تولیدکننده انواع کیک با نامهایتجاریرنکس و بینگو است. در سال ۱۳۸۸ گروه صنعتی گلرنگ تصمیم به راهاندازی فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش گرفت.
شرکت صنایع سلولزی ماریناسان نیز در سال ۱۳۸۷ به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۸ تولید انواع دستمال کاغذی را آغاز کرد. شرکت گلبرگ بهاران در سال ۱۳۹۰ با هدف تولید انواع محصولات غذایی از قبیل روغن، کنسرو، رب گوجه و تن ماهی افتتاح شد.
در همین سال (۱۳۹۰) این گروه، با تأسیس شرکت هلدینگ دارویی گلرنگ، فعالیت در حوزه توزیع دارو را آغاز کرد. شرکت صنعت غذایی کورش که تولیدکننده انواع روغنهای خوراکی است، در سال ۱۳۹۲ به جمع شرکتهای این گروه پیوست.
شرکت ماسترفوده نیز در سال ۱۳۹۲ با هدف تولید آدامس با برندهایی از جمله آدامس بدون شکر بایودنت و آدامس اکشن، بستهبندیها و طعمهای مختلف برای بازار داخل و خارج کشور تأسیس شد و محصولات این شرکت از پنجم شهریور ماه ۱۳۹۳ روانه بازار شد. در حال حاضر مهمترین برند این شرکت، بایودنت نام دارد که در سال ۱۳۹۷ توانست نشان بنیاد بینالمللی توثفرندلی سوئیس را برای تولید آدامسهای بایودنت و اکشن کسب کند.
مرکز آموزش علمی - کاربردی گروه صنعتی گلرنگ از سال ۱۳۸۶ با هدف آموزش پرسنل و تأمین نیروی انسانی ماهر گروه صنعتی گلرنگ تأسیس گردید و با پذیرش دانشجو در سه رشته مهارتی فعالیت خود را آغاز نمود. این مرکز دانشگاهی پذیرش دانشجوی خود را براساس برنامه استراتژیک منابع انسانی گروه صنعتی گلرنگ انجام میدهد. در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰۰ نفر در این گروه صنعتی مشغول بهکار هستند و چشمانداز آن، پیوستن به فهرست ۵۰۰ شرکت برتر بینالمللی تا سال ۱۴۰۴ است؛ به گونهای که ۴۰ درصد از فروش این گروه صنعتی، بینالمللی و برون مرزی باشد
محصولات
گروه صنعتی گلرنگ دارای ۵۰ برند فعال است که برای نمونه میتوان به برندهای گلرنگ، اوه، سافتلن، افق کوروش، اویلا، فامیلا، اکتیو، بایودنت، بارلی، نانسی، هوم پلاس، مرسی و مریدنت اشاره کرد. محصولات گوناگونی در زمینههای غذایی، بهداشتی تولید میکند که از جمله آنها میتوان به مایع ظرفشویی، پودر لباسشویی، مایع دستشویی، مایع لباسشویی، دستمال کاغذی، شامپو بچه، شامپو، دستمال حوله، مایع نرمکننده حوله و لباس، دستمال توالت، مایع سفیدکننده، جرمگیر، شامپو بدن، پاک کننده و ضدعفونی کننده، مایع جرمگیر، شیشه پاککن، نرمکننده موی سر، مایع اتو، لوله بازکن، کیسه فریزر، کیسه زباله، سفره یکبارمصرف، فویل آلومینیومی، فیلم استرچ، دستمال مرطوب، پوشک بچه، نواربهداشتی، عسل، دانه زیتون، روغن زیتون، تن ماهی، روغن آفتابگردانروغن کنجد، روغن کلزا، روغن ذرت، روغن جامد، خیارشور، سرکه، کنسروجات، برنج ایرانی، قند، چای، حبوبات، آدامس، خمیردندان، دهانشویه، ترشیجات، مربا اشاره کرد.

عرضه اولیه غکورش به تصمیم سازمان بستگی دارد
مدیر دپارتمان بازار سرمایه گروه صنعتی گلرنگ اعلام کرد؛ زمان عرضه اولیه شرکت صنعت غذایی کورش به تصمیمات سازمان بستگی دارد.

برگزاری آنلاین مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش
مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش روز سه شنبه 18 شهریورماه 99 به صورت آنلاین و با حضور رئیس هیات مدیره، مدیرعامل، اعضای هیات مدیره، بازرس قانونی، حسابرسان مستقل و تعدادی از سهامداران در محل گروه صنعتی گلرنگ برگزار شد.

چهارمین جشنواره خیرین و واقفین دانشگاه تهران برگزار شد
چهارمین جشنواره خیرین و واقفین دانشگاه تهران در دانشکده ادبیات این دانشگاه، عصر روز شنبه هفتم اسفند ماه با حضور جمعی از خیرین از جمله دکتر فضلی مدیر عامل گروه صنعتی گلرنگ، دکتر ابراهیمی معاون مالی و اقتصادی گروه و دانشجویان بورسیه برگزار شد.