کفش ملی
  • کفش ملی

  • تاریخ تاسیس: ۱۳۳۶
  • نام به انگلیسی: Melli Shoes
  • محل شرکت: تهران
  • بنیان‌گذار(ان): محمدرحیم متقی ایروانی,
  • گروه صنعتی: پوشاک
  • محصول(ها): انواع کفش‌های زنانه، مردانه، بچه‌گانه و کفش های ایمنی، کتانی، چکمه، پوتین و دمپایی
  • تعداد کارکنان: 651
کفش ملی
  • کفش ملی

  • تاریخ تاسیس: ۱۳۳۶
  • نام به انگلیسی: Melli Shoes
  • محل شرکت: تهران
  • بنیان‌گذار(ان): محمدرحیم متقی ایروانی,
  • گروه صنعتی: پوشاک
  • محصول(ها): انواع کفش‌های زنانه، مردانه، بچه‌گانه و کفش های ایمنی، کتانی، چکمه، پوتین و دمپایی
  • تعداد کارکنان: 651

کفش ملی

کفش ملی ایران یکی از شرکت‌های تولیدکننده کفش در ایران است که در سال ۱۳۳۶ توسط محمدرحیم متقی ایروانی تأسیس شد و پس از انقلاب مصادره و به سازمان صنایع ملی منتقل گردید.

پیشینه

کفش ملی را پدر صنعت کفش ایران می‌نامند. در دههٔ ۳۰ رحیم ایروانی پس از سفر به کشور چکسلواکی، دو کارشناس و یک دستگاه اتوکلاو با خود به ایران آورد و کار خود را از سال ۱۳۳۶ در دو دهنه مغازه در خیابان خیام جنب بازار بزرگ تهران فعالیت خود را در زمینهٔ فروش کفش آغاز کرد. در همان سال شرکتی با نام شرکت تجاری استاندارد در محل فوق به ثبت رسید که با قرار دادن یک دستگاه ماشین گالش‌زنی شالودهٔ تولید کفش ماشینی در خاورمیانه ریخته شد و تا سال ۱۳۳۹ دامنهٔ فعالیت تولید کفش در انواع مختلف گسترش یافت.
طی دههٔ ۱۳۴۰ و تا اوایل ۱۳۵۰ شرکت‌های متعددی در زمینه‌های تخصصی وابسته به تولید چرم و کفش و سایر اقلام مرتبط، همچنین توزیع و فروش محصولات یکی پس از دیگری متولد و آغاز به کار نمودند و خانوادهٔ بزرگی به نام گروه صنعتی ملی را ایجاد کردند. به‌طوری‌که علاوه بر کفش، در زمینهٔ تولید جوراب، تولید آستر و بند کفش نیز فعالیت نمود. رشد و ترقی گروه صنعتی ملی به حدی بود که در مدت کوتاهی به بزرگترین تولیدکنندهٔ کفش ماشینی در خاورمیانه مبدل شد و محصولات آن نه‌تنها در بازارهای ایران بلکه در اقصی نقاط جهان صادر گردید. در دههٔ ۵۰ شمسی در محوطه‌ای به مساحت ۴۰۰ هزار متر مربع، پارک صنعتی کفش ملی در منطقهٔ اسماعیل‌آباد بنا نهاده شد و کفش ملی به کمک ۲۵۰۰ کارگر روزانه ۱۲٫۵۰۰ جفت کفش تولید می‌کرد.

پس از انقلاب

پس از انقلاب کفش ملی مصادره و به سازمان صنایع ملی و بعد سازمان بازنشستگی کشوری منتقل شد.
 طی سال‌های دهه ۱۳۶۰ بر اثر بروز جنگ و تحریم اقتصادی، گروه صنعتی ملی تا حدود بسیاری از رشد و بالندگی بازایستاد و در گردونهٔ رقابت نتوانست جایگاه همیشگی خود را حفظ نماید. در سال‌های اخیر تلاش‌هایی در راستای احیای گروه صنعتی ملی با طرح چشم‌اندازی جدید و اتخاذ استراتژی دستیابی به مزیت‌های رقابتی بازارهای جهانی انجام شده‌است.

محصولات

کفش ملی، انواع کفش‌های زنانه، مردانه، بچه‌گانه و کفش های ایمنی و کتانی، چکمه، پوتین و دمپایی را تولید می‌کند.

افتخارات

 در سال ۱۳۹۶، در دومین کنگرهٔ سراسری نشان شایستهٔ ملی، گروه صنعتی ملی به‌عنوان نشان تجاری برگزیده در صنعت کفش تندیس «نشان شایسته ملی» و مدال «اعتماد مشتری» را دریافت کرد.