چگونه در توییتر بهتر دیده شویم؟

چگونه در توییتر بهتر دیده شویم؟

همه ما روزانه با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، ردپایی از خود برجای می‌گذاریم. ساعات فعالیت‌مان در شبکه‌های اجتماعی، تک‌تک صفحاتی که مخفیانه به آنها سر می‌زنیم، هر آنچه می‌نویسیم، بازنشر می‌کنیم و لایک می‌زنیم، همه و همه بخشی از این ردپای دیجیتالی است که ما از خودمان برجای می‌گذاریم.

شرکت‌های فناوری صاحب این اپلیکیشن‌ها، مجموعه ‌داده‌ای از ردپای ما دارند که می‌تواند به خوبی نشان‌دهنده باورها، عقاید، ارزش‌ها و الگوهای رفتاری ما باشد. برخی معتقدند که با تحلیل این ردپای دیجیتال، می‌توان ما را بهتر از خودمان شناخت و حتی ویژگی‌های روان‌شناختی هر فرد را نیز به درستی پیش‌بینی کرد. به عنوان نمونه در ماجرای رسوایی «فیس‌بوک-کمبریج آنالاتیکا»، شرکت کمبریج آنالاتیکا در زمان انتخابات سال 2016 امریکا، با جمع‌آوری داده‌های 87 میلیون پروفایل فیس‌بوکی و تحلیل صفحاتی که توسط این پروفایل‌ها «لایک» شده بود، اقدام به تحلیل روان‌شناختی این کاربران و متناسب با ویژگی‌های روان‌شناختی و سنخ‌های روانی هر فرد، تبلیغ انتخاباتی مرتبط با آن ویژگی را طراحی کرد.

فارغ از آنکه این ماجرای «فیس‌بوک-کمبریج آنالاتیکا» تا چه میزان در پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات سال 2016 امریکا موثر بود، این واقعیت که افراد را می‌توان بر اساس ردپای دیجیتالی که از خود برجای می‌گذارند، از جمله از طریق لایک‌های‌شان شناخت، نمی‌توان کتمان کرد.علاوه بر این، تحلیل رفتار جمعی کاربران شبکه‌های اجتماعی در لایک کردن مطالب، می‌تواند اطلاعات جدیدی از سازوکارهای حاکم بر این شبکه‌ها به ما بدهد. به عنوان مثال، کسی که می‌خواهد یک کمپین آنلاین موفق راه‌اندازی کند، لازم است بداند که سازوکار حاکم برای موفقیت یک توفان توییتری چیست و توییت‌هایی که در این توفان زده می‌شوند باید حاوی چه ویژگی‌هایی باشند.

در این گزارش، ما با ارایه داده‌هایی از توییتر تلاش کرده‌ایم تا نه‌تنها برخی از ویژگی‌های موثر بر دیده شدن یک توییت را ذکر کنیم، بلکه با ارایه گرافی از لایک‌ توییت‌های برخی فعالان سیاسی در توییتر، رفتار و ارزش سیاسی آنها را در نسبت با یکدیگر مقایسه کنیم.

 روش تحلیل چیست؟ داده‌های تحلیل ‌شده کدامند؟

به‌ منظور جمع‌آوری لایک‌های برخی کاربران سیاسی پرطرفدار در توییتر، لایک‌ توییت‌های 18 حساب کاربری با گرایش‌های سیاسی مختلف اعم از انقلابی و اصولگرا، اصلاح‌طلب و تحول‌خواه در بازه زمانی 16 آذر تا 19 دی‌ماه سال جاری با روش‌های داده‌کاوی جمع‌آوری که در نتیجه آن داده‌های 951 توییت گردآوری شد. این 951 توییت در مجموع بیش از یک میلیون و 148هزار لایک را از جانب 120هزار و 742 کاربر یکتا دریافت کردند. این حجم وسیع از داده‌های جمع‌آوری ‌شده، یعنی بیش از یک میلیون و 148هزار لایک، یافته‌های ارزشمند و قابل اتکایی را در اختیار ما قرار می‌دهد که باعث کاهش خطا در نتیجه‌گیری و افزایش ضریب اطمینان می‌شود.

 لایک‌ها در مورد دلایل دیده شدن یک توییت چه می‌گویند؟

در فرآیند گردآوری لایک‌ها، زمان ثبت هر لایک نیز ثبت شد. تحلیل زمان ثبت شده برای هر لایک، یافته‌های جالب توجهی را در اختیار ما قرار داد؛ از جمله اینکه هر توییت پس از انتشار یک «زمان طلایی» دارد که می‌تواند بیشترین توجهات را به خود جلب کند و بخش اعظم لایک‌های یک توییت، برای این بازه زمانی است. یافته‌های ما نشان می‌دهد که اکثر لایک‌های یک توییت در 12 ساعت ابتدایی پس از انتشار آن ثبت می‌شود. یعنی آنکه پس از گذشت 12 ساعت از انتشار آن توییت، احتمالا توجهات به آن توییت فروکش خواهد کرد. نمودار به روشنی گویای این واقعیت است.

در کدام ساعت‌ها توییت بزنیم؟

در کدام ساعت‌ها توییت بزنیم؟

شاید زمانی که این یادداشت را مطالعه کنید، با خود فکر کنید تاکنون آنچه گفته شد بدیهی است. واضح است که یک توییت بیشترین لایک‌های خود را در ساعات اولیه پس از انتشار می‌گیرد. اما بر مبنای این واقعیت که داده‌های ما نیز آن را تایید کردند، سوال مهمی که پیش می‌آید، آن است که چه ساعتی باید توییت زد؟

گردآوری ثبت ساعات لایک‌ها به ما کمک کرد تا بتوانیم بفهمیم در کدام ساعت از شبانه‌روز بیشترین لایک‌ها ثبت شده است؛ یافته‌ای که به ما کمک می‌کند تا بفهمیم در چه ساعاتی از شبانه‌روز احتمال لایک شدن یک توییت بیشتر است که نتایج آن در تصویر شماره 2 آمده است. همان‌گونه که در این نمودار می‌بینید، حوالی ساعت 11 شب بیشترین تعداد لایک ثبت شده است. پس از آن به ترتیب ساعات 10 شب، صفر بامداد و 9 شب بیشترین لایک ثبت شده است.

بنابراین اگر شما بخواهید توییت‌تان بهتر دیده شود، اگر در ساعت 11 شب این توییت را بزنید احتمالا موفق‌تر از زمانی خواهید بود که در ساعت 9 شب توییت خود را منتشر کنید؛ به نوعی می‌توان گفت که بازه طلایی برای لایک گرفتن در توییتر از ساعت 10 تا 12 شب است. یافته‌های بالا به‌طور تجربی برای هر فعال توییتری ثابت شده است، اما بررسی ساعات مختلف در نمودار بالا، نتایج جالب‌تری به ما می‌دهد.

به عنوان مثال، حوالی ساعت یک بامداد تعداد لایک‌های بیشتری از ساعت 5 یا 6 عصر ثبت شده است. لایک‌هایی که احتمالا به توییتی که در ساعات پایانی روز ثبت شده، اختصاص دارد. این یافته یک معنای مهم دارد. اگر ساعت 12 شب (صفر بامداد) توییت بزنید احتمالا توییت‌تان بیشتر از ساعت 5 عصر لایک خواهد گرفت!

واقعیتی که نشان می‌دهد بسیاری از کاربران توییتر عمدتا تا ساعت یک بامداد بیدار هستند.این یافته‌ها در کنار این واقعیت که یک توییت بیشترین لایک را در همان ساعات ابتدایی خود می‌گیرد، راهنمای ساده‌ای را در اختیار ما قرار می‌دهد که به ما کمک می‌کند تا استراتژی بهتری برای انتشار توییت‌های‌مان داشته باشیم. یعنی آنکه یک توییت با بهترین محتوا که در ساعت 5 عصر منتشر شده، احتمالا کمتر از توییتی با یک محتوای متوسط که در ساعت 10 شب منتشر شده دیده می‌شود. پس در کنار توجه به محتوا، به ساعت انتشار توییت نیز توجه کنید و اگر می‌خواهید توییت‌تان برجسته شود، حداکثر تلاش خود برای بازنشر شدن آن را در همان ساعات اولیه انجام می دهید.

منبع:ایتنا

ارسال دیدگاه