چهار راه حیاتی برای رسیدن به تحول فرهنگی موفق

چهار راه حیاتی برای رسیدن به تحول فرهنگی موفق

سازمان ها به دلایل متعددی دست به تحول فرهنگی می‌زنند. از این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    بهبود تجربه‌ی مشتری
•    رسیدن به اهداف ویژه‌ی سازمان
•    بوجود آوردن فرهنگی متنوع و مفید
•    استفاده از مدل پایپ لاین برای تربیت رهبران آینده


مدل پایپ لاین، پله‌ی پیشرفتی برای اعضای داخلی شرکت بوجود می‌آورد تا کاندیدهای باکفایت و شایسته برای سمت خاصی در شرکت آماده شوند.
علی رغم انگیزه، برای رسیدن به یک تحول فرهنگی موفق باید ذهن، قلب و مهارت‌های کارمندان شما  نیزدر راستای نیازها و خواسته های سازمان قرار گیرند. البته حمایت فعال و همه‌جانبه از سوی رهبران سازمان در تمامی مراحل بسیار بااهمیت به شمار می‌رود. با توجه به این، ما 4 روش ضروری برای رسیدن به تحول فرهنگی را به شما معرفی می‌کنیم:

1.    مشارکت مطمئن از سوی رهبران

تغییر از بالادست شروع می‌شود؛ بنابراین، بسیار مهم است که برای شروع هر تحولی اعضای تیم رهبری نیز در آن مشارکت کنند. اگر رهبران به اندازه‌ی کارمندان درباره‌ی انجام کاری نامطمئن باشند و تشخیص ندهند که چه اقدامی به طور مثبت بر شرکت تاثیر می‌گذارد، توقعی از کارمندان نمی‌رود که به تغییر تمایلی داشته باشند. در واقع، وقتی کارمندان نبینند که افراد بالادست‌شان برای پذیرفتن تغییر آماده‌اند، انگیزه ای برای تغییر ذهنیت و رفتار خود پیدا نمی‌کنند.
با این حال، اگر تمام اعضای تیم رهبری از شروع تغییر باهم همراه شوند، نتایج باارزشی به دست خواهد آمد. رهبران هم‌چنین می‌توانند فضای مثبت و حمایتگری برای پذیرش تحول از سوی کارمندان ایجاد کنند. تنها درصورتی که اعضای تیم رهبری در ایجاد تغییرات مشارکت و پشتیبانی ‌کنند، می‌توانید برنامه‌ی تغییر را به راحتی در اختیار سایر افراد شرکت قرار دهید.


2.    اعضای سازمان را به پذیرش تغییر مجاب کنید

اشتیاق اعضای تیم رهبری برای ایجاد تغییر کافی نیست. تمامی کارمندان شرکت در هر سطحی باید درک کنند که چرا این تغییرات اتفاق می‌افتد، شرکت چه اهدافی را دنبال می‌کند و برنامه‌ی رسیدن به این اهداف به چه شکل خواهد بود. بدون انتقال این اطلاعات، انگیزه دادن به افراد برای ایجاد تغییر در رفتارشان بسیار دشوار خواهد بود. با این وجود، یک چشم انداز مشترک، برنامه‌ریزی مشخص و مجاب کردن افراد برای عمل به این برنامه ها تحول فرهنگی موفق را امکان‌پذیر می‌کند؛ حتی اگر کارمندان به لحاظ ذهنی آماده‌ی پذیرش تغییر باشند، ممکن است برای تغییر در عادات و رفتار در خود تردید ایجاد کنند. متقاعد کردن کارمندان برای عمل به برنامه‌های تعیین شده نیازمند این است که این افراد بپذیرند که تغییرات صورت گرفته تاثیرات مثبتی خواهند داشت. انجام دادن این کار از حیاتی ترین اقدامات جهت رسیدن به تحول فرهنگی است.


3.    درصورت لزوم امکان آموزش لازم را فراهم کنید

حتی مشتاق‌ترین کارمندان هم ممکن است برای ایجاد تغییر در رفتار خود در جهت پذیرش تحولات جدید تقلا کنند؛ چه بسا در صورتی که مهارت‌های لازم را نداشته باشند. بهتر است برای رفع این مشکل به دنبال این بگردید که چه کسی به چه آموزشی نیاز دارد و در چه زمانی از تحول فرهنگی این آموزش باید در اختیار وی قرار گیرد. در نظر داشته باشید که همه به یک نوع آموزش خاص احتیاج ندارند. به‌عنوان مثال، مدیران ارشد ممکن است نیاز داشته باشند که برای هدایت کارمندان خود بر اساس فرهنگ جدید آموزش ببینند، درحالی که کارمندان ممکن است احتیاج اشته باشند تا آموزش خود را با یادگیری مشتری‌محوری آغاز کنند.


اشخاص با عمل کردن می‌توانند اطلاعات دریافت شده را یاد بگیرند، تنها شنیدن و خواندن کمکی به آن‌ها نمی‌کند. شرایطی بوجود آورید تا بواسطه‌ی آن افراد و تیم‌ها بتوانند فعالانه مهارت‌های جدید را در راستای تحول یاد بگیرند و در حالی که کار می‌کنند بوسیله ی یادگیری تجربی، آموزش لازم را نیز فراگیرند. این رویکرد علاوه بر اینکه به اعضای شرکت کمک می‌کند مزایای رفتارهای جدید را تجربه‌ کنند، کمک می‌کند تا شرکت بتواند آن‌ها را مجاب به پذیرش تغییر کند (مورد 2).
محول کردن وظیفه‌ی آموزش به یک فرد مورداعتماد خارج از سازمان روشی عالی برای پیشرفت شرکت خواهد بود و به شما کمک می‌کند در حالی که به کارهای معمول خود می‌رسید و اطمینان دارید همه‌ی اعضا آموزش لازم را می‌بینند، رو به جلو حرکت کنید.

 

4.    رویکرد خود را سفارشی کنید

هر سازمانی منحصر به فرد است و هیچ پروسه ی تحول فرهنگی شبیه به دیگری نیست. حتی اگر اعضای تیم رهبری پیش‌تر موفق شدند که تحول فرهنگی در سازمان شکل دهند، بسیار مهم است که بدانند استفاده از آن رویکرد ممکن است دوباره مناسب نباشد. همچنین، اگر با شخص ثالث همکاری می‌کنید، بسیار حیاتی است که درک کند، شرکت شما در حال حاضر در چه نقطه‌ای قرار دارد، چه هدفی دارد و احتیاجات منحصر به فرد آن چیست. سفارشی کردن پروسه‌ی تحول فرهنگی برای مجاب کردن افراد و رسیدن به اهداف ویژه‌ی سازمان بسیار ضروری است.

نتیجه‌گیری

تغییر فرهنگ همیشه کار ساد‌ه‌ای نیست، اما امکان‌پذیر است و حتی می‌تواند موجب سودآوری و رشد شرکت شود. اولین قدم حیاتی برای شروع تحول همراه کردن اعضای تیم رهبری برای مشارکت و پیشبرد مراحل لازم است. روشن کردن نیاز به تغییر برای افراد به شما کمک می‌کند تا کارمندان را مجاب کنید و به آن‌ها انگیزه دهید تا در رفتار خود تغییرات لازم را بوجود آورند. مهم است که پروسه ای متناسب با شرکت خود انتخاب کنید؛ افرادی را انتخاب کنید تا به شما برای پیشبرد بهتر کارتان کمک کنند تا مهارت‌ها و رفتار های جدید به عادت‌هایی تبدیل شوند که جزوی از فرهنگ است.

منبع:eaglesflight.com

ارسال دیدگاه