پانزده مهارتی که برای موفقیت در کار نیاز دارید.

پانزده مهارتی که برای موفقیت در کار نیاز دارید.

فکر می‌کنید به‌خاطرتجربه و مهارت‌های فنی بالا شایستگی سمت خاصی را دارید، باید ارتقا بگیرید ویا برای رهبری یک تیم آماده‌اید؟ درست است که این‌ مهارت‌ها برای موفقیت حرفه‌ای شما لازم است، اما ضروری است که شما مهارت‌های دیگری که به عنوان "مهارت‌های اجتماعی" شناخته می‌شوند، نیز داشته باشید.
دیوید پرنل، مشاور حقوقی ، مربی ارتباطات و نویسنده، می‌گوید: "به‌طور‌خلاصه، مهارت‌های اجتماعی ویژگی‌ها و شایستگی‌های مختلفی است که به فرد اجازه می‌دهد با دیگران خوب ارتباط برقرار کند".
شاید اگر سطحی به این حرف نگاه کنیم، مفهوم "دوست‌داشتنی بودن" و یا "شخصیت خوب" به ذهن ما خطور کند، اما وقتی عمیق‌تر به مفهوم "دوست‌داشتنی" نگاه کنیم، مانند این است که جعبه‌ی پاندورا را باز کرده باشیم. به گفته‌ی دیوید پرنل، این ویژگی‌ها اغلب  به شکل ارتباطی موثر، دقیق و قانع‌کننده است. 
مدیر وبسایت What’s for Work، تری هاکت، نیز با این نظر موافق است. او می‌گوید: "مهارت‌های اجتماعی شامل ایجاد ارتباط شفاهی یا غیرشفاهی می‌شوند که افراد از طریق آن‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. ماهیت این مهارت‌ها فنی نیست. وقتی به مهارت‌های اجتماعی فکر می‌کنیم، کلماتی مانند شخصیت و حس همدردی و شاید تن صدا به ذهن بیایند".
لین تیلور ،کارشناس و نویسنده، باور دارد که "افراد در محل کار به دنبال ارتباطات انسانی‌اند. برخلاف این، محیطی بدون ارتباطات بهره‌وری بسیار پایینی دارد". بنابراین، هرچه بیشتر این توانایی‌ها را نشان دهید، سریع‌تر در حرفه‌ی خود پیشرفت می‌کنید. این مدیران با هوش هیجانی قوی هستند که به احتمال زیاد به رهبران موثری تبدیل می‌شوند. آن‌ها به این حقیقت پی برده اند که اعتماد مبتنی بر دیپلماسی و احترام، کلید اصلی موفقیت فردی و بهره‌وری در شرکت‌هاست. با توسعه این مهارت‌ها، بدرفتاری در دفترکار کاهش پیدا می‌کند و رویکرد مثبت شما مسری خواهد بود".
او اضافه کرد: "مدیران هوشیار می‌دانند که به تیمی نیاز دارند که مهارت‌های اجتماعی بالایی دارد>…<  آموزش افرادی که مهارت‌های ارتباطی خوبی دارند، از آموزش مهار ت‌های فنی دشوارتر است. اما این مهارت‌های اجتماعی لازمه‌ی رهبری طولانی مدت و موثر است".


1. توانایی برقراری ارتباط و درک کردن دیگران

به گفته‌ی تری هاکت، داشتن توانایی ایجاد ارتباط با دیگران، سمت آن‌ها و دیدگاهشان به کاربسیار بااهمیت است. با داشتن شخصیت خوب و تجربه‌‌ی بالا معمولا می‌توانید هر کسی را درک کنید و با او ارتباط برقرار کنید. 


2. مهارت‌های ارتباطی قوی

این اساسی ترین مهارت اجتماعی است؛ این مهارت نشانگر این است که شما با شخصیت و توانایی های خود می‌توانید با همکاران خود کنار بیایید، دیگران را تشویق کنید که به نظر و ایده‌های شما گوش بدهند. اگر مهارت خوب صحبت کردن و خوب نوشتن داشته باشید،  می‌توانید بهترین خود را به نمایش بگذارید. امروزه درست در زمانه‌ای که وقت طلاست و فناوری به برقراری ارتباطات مداوم احتیاج دارد، داشتن فن بیان در محل‌کار بسیار گرانبهاست.
پرنل اعتقاد دارد که فن بیان یک مهارت اجتماعی بسیار مهم است. شفافیت واهی به این معناست که ما گمان می‌کنیم که زمانی که با افراد صحبت می‌کنیم، آن‌ها نیز مانند ما فکر می‌کنند، و دقیقا آنچه ما در نظر داریم را پردازش می‌کنند. اگر هم چنین چیزی امکان‌پذیر باشد (که چنین نیست)، به دلیل ابهام معنایی چالش برانگیز خواهد بود. استفاده از کلماتی نظیر "هر، همه، هیچ و غیره موجب نقض سیستماتیک ارتباط دقیق می‌شوند. افرادی که سعی دربرقراری ارتباط موثر دارند این نقض‌های سیستماتیک را می‌شناسند، از آن‌ها دوری کرده یا خود را با آن‌ها را سازگار می‌کنند.


3. شکیبایی دربرایر دیگران

رئیس تلنت زو ایمی هوور می‌گوید:" اگر دربرابر دیگران صبور باشید و بتوانید در شرایط استرس‌زا به خود مسلط باشید، مطمئنا موردتوجه مدیر خود قرار می‌گیرید و به‌عنوان یک مهره‌ی بسیار قوی درنظر گرفته می‌شوید." وقتی رئیس شما مجبور است با شرایطی روبرو شود که بسیار تنش‌زا است، مطمئنا هنگام درنظر گرفتن ارتقا شغلی، افرادی که مشکلات بیشتری درست کرده‌اند، به خاطر خواهد آورد.

 

4. توانایی اعتماد به دیگران

شما تنها درصورتی که قابل اعتماد باشید، می‌توانید پیرفت شغلی خود را سرعت بخشید. به اعتقاد تیلور،بدون اعتماد نمی توانید پروژه ها را به سرانجام برسانید یا با دیگران همکاری کنید. هیچ کسی نمی‌تواند برای مدت طولانی در تنهایی کار کند."


5. بدانید که چه موقع و چه گونه هم‌دردی کنید

یکی از مهارت‌های اجتماعی کلیدی این است که بدانید چگونه خود را جای دیگران قرار دهید. این به ما کمک می‌کند تا با دیگران رابطه بسازیم و به ما اجازه می‌دهد تا پاسخ‌ها را از طرف آن‌ها پیش‌بینی کنیم. در زندگی کاری خود، از دیگران حمایت کنید، همدردی کنید و به افراد بازخورد دهید. این کار برای شما بازده احساسی مثبتی به همراه خواهد داشت.
هاکت به ما یادآوری می‌کند که هر چیزی سیاه یا سفید نیست و برای داشتن ارتباط موثر با دیگران ما باید در زمان و مکان مناسب همدلی خود را نشان دهیم.


6. فعالانه گوش دادن

شنیدن و فعالانه گوش دادن به کسی دو چیز کاملا متفاوت است. بیشتر افراد هنگامی که شخصی در حال صحبت است، شروع به شکل دادن پاسخ در ذهن خود می‌کنند یا بدتر از آن قبل از پایان سخنان او شروع به صحبت می‌کنند. نکته‌ی کلیدی این است که فعالانه گوش فرا دهید؛ اینکار زمان بیشتری را می‌گیرد اما نتیجه‌ی بهتری خواهد داشت. این بدین معناست که شما بدون قطع صحبت‌های وی گوش می‌دهید، سپس زمانی را صرف تفکر کرده و پاسخ خود را شکل می‌دهید و بعد جواب می‌دهید. باید صبور باشید، اما نتیجه‌ی خوبی خواهید گرفت.


7. علاقه‌ی واقعی به دیگران

افراد متوجه می‌شوند که چه زمانی شما واقعا به آن‌ها علاقه نشان می‌دهید. اگرعلاقه‌ی واقعی نشان ندهید، سوالات معنادار نپرسید و پاسخ‌های آن‌ها را در نظر نگیرید، این مسئله می‌تواند بر ارتباط شما تاثیر منفی بگذارد. سعی کنید اسامی، تاریخ‌ها و وقایع مهم را بخاطر بسپارید.


8. انعطاف‌پذیری

"دوست داشتنی بودن" یا "شخصیت خوب" ویژگی‌هایی هستند که بسته به شرایط مشخص می‌شوند. افرادی که در برقراری ارتباط عالی هستند، بسته به شرایطی که بوجود آمده است، می‌توانند رفتار خود را تنظیم کرده و پاسخ دهند.

 
9. خوب قضاوت کردن

خوب قضاوت کردن یکی از مهارت‌های اجتماعی کلیدی است که به دنبال یادگیری، گوش دادن به دیگران و مشاهده‌ی جهان اطراف به دست می‌آید. به شما این اجازه را می‌دهد تا هوشیارانه دوستان خود را انتخاب کنید و واکنش‌ها و پاسخ‌های شما را مشخص می‌کند و موجب می‌شود تصمیمات درستی بگیرید.
دیوید پرنل اضافه می‌کند: " به ندای دلتان گوش کنید، معمولا چیز باارزشی برای گفتن دارد".


10. شناخت مخاطب

بسیار مهم است که بدانیم حرفی را کجا، چگونه و چه موقع بزنیم. به عنوان مثال، اگر کسی به تازگی شغلش را از دست داده است، احتمالا فکر خوبی نیست که درمورد ارتقای شغلیتان با وی صحبت کنید. این امر ممکن است بی‌اهمیت به نظر برسد، اما این یکی از اصلی‌ترین دلایل تضعیف روابط بین افراد است.


11. صداقت

جمله‌ی "صداقت بهترین سیاست است" نه تنها بسیار صحیح است، بلکه برای بوجودآوردن اعتماد بین شما و همکارانتان بسیار ضروری است. به محض اینکه اعتماد بین شما از بین برود، بسیار دشوار خواهد بود که دوباره بدست آید.


12. مهارت‌های رهبری

اگر میتوانید به یک تیم انگیزه بدهید و به اطرافیانتان کمک کنید تا بهترین خود را ارائه دهند، شما بسیار موفق خواهید بود، حتی اگر سمت مدیریت نداشته باشید.

13. حل مسئله‌ی کنشگرایانه

کار شامل مجموعه‌ای از موقعیت‌های حل مسئله است؛ اما اگر شما یک کنشگر هستید، فشار وارد شده بر رئیس و همکاران خود را کم می‌کنید. این مهارت اجتماعی بسیار خوبی درمحل کار است.


14. خوش‌رفتاری

استفاده از عباراتی مانند "متشکرم" و "لطفا" به‌عنوان مهارت اجتماعی بسیار کمک کننده است. اگرچه این بسیار واضح است اما برخی افراد به یادآوری نیاز دارند. نگه داشتن یک سمت با لبخند می‌تواند به ما یادآوری کند که کار چیزی فراتر از دستاوردهاست؛ در اصل کار نحوه ی رسیدن به دستاورد هاست.


15. توانایی حمایت کردن و انگیزه دادن

افراد دوست دارند که صرف نظر از موفقیتشان دیگران به آن‌ها باور داشته باشند. با نشان دادن حمایت خود به کل تشویق می‌توانید، یک نفر را درمسیر درست قرار دهید یا او را در مسیر درست نگه دارید.
کارکنان خود را تحسین کنید و آن‌ها را بشناسید. به  رئیس و همکاران خود نیز انگیزه دهید. این حقیقتی است که کارمندان در هر سطحی می خواهند اطراف افرادی مشتاق باشند که انرژی بالایی دارند. "

منبع:forbes.com

ارسال دیدگاه