مدیریت خطر در کسب و کار

مدیریت خطر در کسب و کار

هیچ کسب و کاری وجود ندارد که در مسیر رشد خود، به خصوص در مراحل اولیه، با چالش روبرو نشده باشد. در واقع می‌توان گفت که پایه ای که کسب و کار بر آن استوار شده است، دو رو دارد. در یک روی آن، کسب و کارهایی وجود دارند که در مراحل اولیه قرار دارند و شانس بقا برای آنها کم است؛ در روی دیگر، کمپانی‌های بزرگ  قرار هستند که با تمام مزایایی که دارند به پیشرفت خود ادامه می‌دهند. برای پیدا کردن شانس بقا، استارت‌آپ ها و کسب و کارهای کوچک باید به دقت مشکلات و خطرها را شناسایی کرده و در جهت رفع آن‌ها برآیند. مدیریت خطراتی که به همراه هر کسب و کاری می‌‌آید برای هیچ کس خوشایند نیست. ما ترجیح می‌دهیم که کاملا از آن‌ها رها شویم تا بتوانیم آزادانه تمام انرژی خود را برای دستاورد‌های پرثمرتر صرف کنیم. اما برخلاف میل ما، خطر همیشه همراه ماست و پرداختن به این مشکل یکی از وظایف ناخوشایند ما به عنوان کارآفرین است. بنابراین، برای مدیریت کردن ریسک‌هایی که کمپانی شما را در آینده به خطر می‌اندازد، به چه چیزی احتیاج دارید؟

 

شناسایی کنید: 

برای این که اقدامی در جهت کنترل خطر انجام دهید، باید این خطرات را بشناسید. برای یافتن و شناسایی خطرات باید به تمامی وجوه کسب و کار خود اشراف کامل داشته باشید. بعضی خطرها با توجه به ماهیت کار شما به راحتی شناسایی می‌شوند. خطراتی برای کسب و کار شما تهدیدآمیز اند که از دید شما دور می‌مانند و تا وقتی به دنبال آن‌ها نگردید، پیدا نمی‌شوند. برای محفوظ نگه داشتن شرکت، لازم است که در شناسایی خطرات بالقوه صداقت داشته باشید و موشکافانه آن‌ها را بررسی کنید. اینکه به این خطرات فکر نکنید، موجب از بین رفتن آن‌ها نمی‌شود.


ارزیابی کنید:

به محض شناخت خطر باید ماهیت و شدت آن را ارزیابی کنید. چقدر احتمال دارد که این خطر اتفاق بیفتد؟ و تاثیر آن به چه صورت خواهد بود؟ در این مقطع نیز صداقت لازم است. این یک ارزیابی است؛ نه یک مشق شب! حتی اگر میزان یک خطر را کم درجه بندی کنید، ماهیت آن را به چیزی کم‌تر تغییر نمی‌دهید. 
همه پیشگیری‌ها را برای مقابله با خطر در نظر بگیرید:
تناوب و تکرار به پتانسیل یک خطر اضافه می‌کند؛ شدت یک خطر بسته به ماهیت کار شما می‌تواند از یک آسیب ساده تا یک فاجعه طبقه‌بندی شود.


کنترل کنید:

شما خطرات مختلف مرتبط با کارتان را ارزیابی کردید. حال زمان آن فرا رسیده است تا میزان این خطرات را کم کرده و آن‌ها را تحت کنترل قرار دهید. حذف برخی خطرها بسیار سخت است. اگر اقداماتی غیرضروری و خطرآفرین برای کار شما وجود دارند، از کارکنان خود بخواهید که از انجام آن‌ها خودداری کنند. همچنین، راه های مختلفی برای رسیدن به یک هدف وجود دارد؛ شما می‌توانید از راه‌های امن تر برای مدیریت تیم خود استفاده کنید. نمونه‌های دیگر از خطر به راحتی قابل پرهیز نیستند، اما برای کم کردن این خطرها و پتانسیل آن‌ها برای آسیب زدن به کار شما نیز می‌توان اقداماتی انجام داد. البته این خطرها همچنان وجود دارند اما حداقل شما به وجود آن‌ها آگاهید و آنچه را که باید برای کاهش میزان آن‌ها انجام خواهید داد.


تحت نظر بگیرید:

"احتیاط" اسم رمز "امنیت" است؛ برای حفظ استانداردها لازم است که شرایط به طور مداوم تحت نظر قرار گیرند. در صورتی که کارمندان تحت فشار قرار نگیرند و یا به آن‌ها درمورد انجام وظایف یاد‌آوری نشود، ممکن است دچار سستی و تنبلی شوند. یادآوری به موقع در مورد انجام اقدامات لازم جهت امنیت و مدیریت خطر ممکن است برای دیگران ملال‌آ ور باشد. اما شما باید تلاش کنید تا این نکات را جا بیندازید، و اگر آموزش جوابگو نباشد، اقدامات انضباطی لازم باید برای افراد خاطی صورت گیرد. هیچ‌کس از مجازات شدن خوشنود نمی‌شود اما برای ایجاد و حفظ استاندارد لازم است تا کارمندان درک کنند که شخصی برای نظارت بر اجرای قوانین در شرکت حضور دارد.

ماهیت خطر بدین صورت است که چیزی که شما از آن می‌ترسید ممکن است هرگز اتفاق نیفتد و یا حتی از کنار شرکت شما  نیز گذر نکند. اما گاهی خطرهایی که از دید شما پنهان می‌مانند ممکن است پدیدار شوند. مانند هر برنامه‌ریزی دیگری، استراتژی مدیریت خطر می‌تواند قبل از اینکه اوضاع از کنترل خارج شود به کمک شما بیاید. در صورت مواجه با خطر بالقوه و ناشناخته ممکن است دست های خود را بالا بگیرید و سرنوشت خود را به نیروهای فراتر بسپارید. اما تجارت و کسب وکار نهایتا درباره ی این است که ما چه اقداماتی می‌توانیم انجام دهیم، چگونه کنترل را بدست گیریم و خطر ها را با بیشترین توان خود مدیریت کنیم تا به ادامه و بقای کمپانی خود کمک کنیم.

منبع:forbes.com

ارسال دیدگاه