محمدجواد شکوری مقدم مدیر آپارات

محمدجواد شکوری مقدم مدیر آپارات

محمدجواد شکوری مقدم که با سایت های خود توانسته 70% اینترنت ملی را از آن خود کند!
آپارات، میهن بلاگ و شبکه اجتماعی کلوپ هر کدام به تنهایی چندین میلیون کاربر در ایران دارد. سایت های که حتی یکی از آن ها برای قرار دادن بنیانگذار آن در لیست کارآفرینان موفق وب فارسی کافی است. محمدجواد شکوری مقدم بنیانگذار گروه صبا ایده می باشد.
وی در سال 1361 به دنیا آمده است و فعالیت خود را در حوزه فناوری اطلاعات از سال 1381 پس از انصراف از ادامه تحصیل در رشته مهندسی برق دانشگاه امیرکبیر آغاز کرد. وی هم اکنون به عنوان مدیرعامل صبا ایده به همراه تیمش در حال اداره کردن وب سایت های پر مخاطب و موفقی به نام های آپارات، میهن بلاگ، کلوب، لنزور و فیلیمو هستند.
از نظر بسیاری از منتقدان و کاربران مهم ترین ایده های گروه صبا ایده برگرفته از سایت های مطرح دنیا مانند یوتیوب و اورکات است. البته وی هیچ گاه این امر را منکر نشده و در بسیاری از مصاحبه ها مسدود بودن یوتیوب در ایران را یک فرصت برای توسعه آپارات قلمداد کرده است. در حال حاظر در آپارات روزانه نزدیک به 5 هزار ویدئو آپلود می شود و نزدیک به 15 میلیون کاربر در ماه دارد. مجله اقتصادی اکونومیست ارزش این شرکت را بیش از 30 میلیون دلار اعلام کرده است.
محمدجواد شکوری مقدم مانند بسیاری از کارآفرینان اینترنتی بزرگ دنیا تحصیلات دانشگاهی را نیمه کاره رها کرد. قبل از آن در طول دوران دانشجوی به برنامه نویسی به عنوان یک فعالیت جانبی کنار تحصیل می پرداخته است. از زندگی شخصی او اطلاعات زیادی منتشر نشده است چرا که تمام مصاحبه های وی پیرامون راه اندازی سایت های ذکر شده است.
محمدجواد شکوری مقدم شبکه اجتماعی کلوپ را با الهام از اورکات در سال 1383 راه اندازی کرد. در آن زمان با توجه به رواج تازه وبلاگ نویسی و فعالیت وبلاگ های فارسی کلوپ با استقبال خوبی از طرف کاربران مواجه شد. سه سال بعد یعنی در سال 1386 سامانه پرشین بلاگ را از دو نفر که قبلا آن را ایجاد کرده بودند خریداری کرده و آن را توسعه دادند. در سال 1389 بود که به درخواست کاربران تصمیم گرفتند که پشتیبانی و پخش ویدئو را با کلوپ اضافه کنند اما در آن زمان امکان تعامل و همکاری با هیچ سامانه دیگری را نداشت یا اصلا سامانه موفق و جامعی که خدمات اشتراک گذاری ویدئو فارسی ارائه کند وجود نداشت به همین دلیل ایده اولیه راه اندازی آپارات شکل گرفت. آپارات هم اکنون روزانه بیشتر از 4 میلیون نمایش ویدئو و 250 میلیون صفحه بازدید روزانه دارد.
صبا ایده شرکتی است که علاوه بر میهن بلاگ و کلوب حالا آپارات و لنزور را هم به عنوان استارت آپ های موفق ایرانی در کارنامه کاری خود ثبت کرده و محمدجواد شکوری مقدم یکی از بنیانگذاران آن این بار میهمان هشتمین استارت آپ گرایند تهران بود. استارت آپ گرایند رویدادی است که از ابتدا فرم و محتوای خوبی داشت و آن را بیشتر مدیون میلاد صابری بنیان گذارش در ایران است.
به گفته محمدجواد شکوری مقدم : حدود 11 سال پیش من در شرکتی برنامه نویسی می کردم و به این نتیجه رسیدیم که فضای آنلاین فضای قدرتمندی است که بتوانیم ایده ها را به ثمره برسانیم و 3 و 4 تا ایده را شروع کردیم که همه محکم به دیوار خوردند و یاد گرفتیم باید اول تیم سازی کنیم. آن زمان مصادف بود با کار کردن اورکات در ایران آن موقع روی اینترنت سرویس های فارسی پیچیده ای وجود نداشت. سال 84 که پرشین بلاگ بود و یکی دو سرویس وبلاگ دیگر ما تلاش کردیم چیزی شبیه به اورکات در ایران راه بیاندازیم و کلوب را شروع کردیم.
ابتدا سعی کردیم تبلیغات بفروشیم اما موفق نشدیم و فهمیدیم که زنجیره سرویس ها و خدمات ما کم است. آن زمان در شرکت ایران سیستم که یک قرابت فامیلی هم با آن ها داریم کار را شروع کردیم. البته من از 16 سالگی برنامه نویس آن شرکت بود. دو نفر از دوستانم که میهن بلاگ را داشتند واختلافی هم بین آن ها پیش آمده بود پیشنهاد سرمایه گذاری روی میهن بلاگ را کردند که این اتفاق هم افتاد و حدودا سه سال بعد از کلوب ما میهن بلاگ را به مجموعه اضافه کردیم سه سال بعد هم آپارات و سه سال بعد لنزور، فیلمو را هم یک سال پس از لنزور شروع کردیم البته پروژه های ناموفقی هم در این میان داشتیم.
 محمدجواد شکوری مقدم دلایل موفقیت خود را این می داند: تیم و شاید انتخاب درست خلا بزرگی که در نبود سرویس ویدئو وجود داشت و اگر بخواهیم منصف باشیم عامل فلیتر بودن یوتیوب هم موثر بود. موفق ترین پروژه آپارات می باشد هرچند ما دوست داریم پروژه جدیدتر موفق تر باشد و الان روی فیلیمو بیشتر تمرکز داریم. دلیل اینکه هر سه سال یک پروژه جدید شروع کردیم و فقط بروی آپارات کار نکردیم بی قراری تیم بود ما همیشه به فکر تکامل هستیم و من همیشه یک مثال میزنم که برداران رایت وقتی سوار هواپیما می شدند عینکشان را باد می برد اما الان شما سوار هواپیما می شوید و قهوه می خورید پس تکامل مهم است. تیم ما خیلی عملیاتی است و ما هیچ وقت به پروژه ها به دید یک هنر نگاه نمی کنیم و به فکر تکامل آن ها هستیم. ما روی یک پروژه کار نمی کنیم که یک سال بعد آن را رونمایی کنیم ما کل آپارات را در 45 روز تصمیم اسم، دیزاین و اجرا کردیم.
به دلیل عملیاتی بودن تیم در کل 12 سال ما در توسعه بودیم و شما هر محصولی را که میبینید همیشه امکانات جدیدتر با آن اضافه می شود. باید با گرایش ها و روند پیش رفت بالاخره الان وضعیتی که موبایل در اکوسیستم ایجاد کرده خیلی جدی است وما نمی توانیم از آن صرفه نظر کنیم و به جز فیلیمو یک پروژه دیگر داریم که خواهد آمد. 
 

ارسال دیدگاه