شهرام شاهکار مدیر اسنپ

شهرام شاهکار مدیر اسنپ

شهرام شاهکار با 32 سال سن کارآفرین موفقی است که سال ها پیش از ایران رفته بود. سپس به ایران بازگشت تا مدیریت اسنپ را بر عهده بگیرد. وی مدرک کارشناسی ارشد رشته MBA از دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا و10 سال تجربه مدیریت و توسعه کسب و کار بین المللی در اروپا، آمریکای شمالی و خاورمیانه را دارد.

شهرام شاهکار طبق عادت صبح های زود از خواب بیدار می شود و ساعت ابتدایی روز را به چک کردن و پاسخ گویی ایمیل ها اختصاص می دهد و راس ساعت 10 در دفتر کار خود حضور دارد. در طول روز بین دو تا هشت بار از اسنپ استفاده می کند و بدون آن که رانندگان بدانند که مسافرشان مدیرعامل اسنپ است با آن ها صحبت می کند تا به امور کسب و کار خود مسلط باشد.

وی معتقد است که استارت آپ ها باید مصرف کننده محصول خود باشند تا بتوانند رفتار مصرف کننده را به طور کامل درک کنند. آن ها باید شناخت درستی از مشتریان و بازار خود داشته باشند و بدانند که آن چه از ایده و سرمایه مهم است یک تیم خوب است.

شهرام شاهکار برای تشکیل تیم خود از هیچ یک از بستگان و آشنایان استفاده نکرده است و تنها افراد جوان و با انگیزه ای که میانگین سنی شان 27 سال است را استخدام کرده است. وی بیان می کند که در ابتدا، فعالیتشان را مثل هر کسب و کار نوپایی با تیم بسیار کوچکی شروع کرده اند اما در مدت کوتاهی بازتاب ها زیاد شدند.

رانندگان برای ثبت نام به شرکت شان مراجعه کردند و از طرف دیگر مردم نیز برای سفرهای درون شهری شان اپلیکیشن اسنپ را روی گوشی هایشان نصب کردند. همه این بازتاب های مثبت باعث شد بعد از دو سال و نیم فعالیت، هم اکنون 30 هزار راننده فعال در سیستم شان مشغول به کار باشند. برای 220 پرسنل تمام وقت نیز به صورت مستقیم اشتغالزایی کردند که همه آن ها در بهترین دانشگاه های ایران تحصیل کرده اند. ایشان بیان می کنند که افراد المپیادی و رتبه دو رقمی کنکور را به سیستم شان جذب کرده اند و شرایطی فراهم شده تا آن ها به جای اینکه برای کار یا ادامه تحصیل به فکر خروج از کشور باشند، در کشور خودشان در رابطه با حوزه تخصصی شان فعالیت کنند.

فرایند گزینش و استخدام راننده ها را به این صورت تعریف می کند: گام اول این می باشد که تمامی راننده ها باید به صورت حضوری با مدرک هویتی شان شامل گواهی نامه، کارت ملی، بیمه نامه، معاینه فنی برای خودروهای بالای پنج سال و گواهی عدم سوء پیشینه به دفاتر ما مراجعه نمایند.

بعد از مراجعه خودروی آنها توسط کارشناس کنترل کیفی ما بازرسی می شود چرا که به نکات ریزی در بخش داخلی و بیرونی خودرو توجه می شود و بعد از تأیید سالم بودن وسایل گرمایشی و سرمایشی (راننده های ما موظفند در فصول گرم سال کولر ماشین را روشن کنند) راننده وارد فرایند گزینشی و آموزشی ما می شود. در واقع حالا نوبت به خود شخص می رسد که مورد بررسی قرار بگیرد.

ما یک چک لیست دقیق دارم و طی یک فرایند 45 دقیقه ای تا یک ساعته فاکتورهایی مانند رفتار، ظاهر راننده و آموزش پذیری اش سنجیده می شوند و نکات آموزشی، بایدها و نبایدها، آئین نامه انضباطی، نحوه رفتار با مسافر و کار با نرم افزار اسنپ به آن ها آموزش داده می شود و اقلام اسنپی شامل دفترچه راهنما، خوشبو کننده و استیکر شیشه نیز در اختیارشان قرار می گیرد به این ترتیب راننده فعال می شود.
ما همچنین یک مرکز پشتیبانی 24 ساعته داریم که راننده ها و مسافران میتوانند سوالات خود در رابطه با اسنپ را از این مرکز بپرسند. در یک ماه نخست ورود راننده ها به ناوگان تیم پشتیبانی با آنها تماس می گیرد و افراد را راهنمایی می کند که چطور عملکرد بهتری داشته باشد یا در بهترین حالت از او تقدیر می شود. ما یک کانال ویژه تلگرامی هم برای راننده ها داریم که محتواهای آموزشی مان را به صورت تصویری، ویدیویی و متنی در آن به اشتراک می گذاریم.

از طرفی یک فرایند کنترل کیفی به شیوه امتیاز دهی هم داریم که بعد از هر سفر مسافر امتیازی به راننده می دهد. رانندگانی که مجموع امتیازشان بین 4 تا 5 است اما در سفری امتیاز 1 و 2 یا 3 را دریافت کرده اند به صورت موقت غیرفعال می شوند تا مراجعه حضوری به دفاتر داشته باشند. آن ها مجددا در بخش هایی که ضعف داشته اند آموزش می بینند و اگر موضوع جدی باشد کلا غیرفعال می شوند. اسنپ به زودی سرویس ویژه بانوان را با همراهی رانندگان خانم راه اندازه می کند.

وی همچنین می گوید: مسیر سخت و دشواری را طی کردیم. مهم ترین دغدغه اسنپ هم مثل بقیه استارت آپ ها اعتماد سازی بین کاربران بود. برای ایجاد این اعتماد خیلی تلاش کردیم و روند رشدمان هم نشان می دهد. در این راه موفق بوده ایم.

مثل همه استارت آپ ها روزی که شروع کردیم 4 و 5 نفر بیشتر نبودیم اما تقریبا هر ماه عضو جدیدی به اسنپ اضافه شده تا به امروز که بخ 85 نفر رسیدیم. خدمات اسنپ بر اساس تأمین سریع، مطمئن، ارزان و بی دغدغه خودرو برای کاربران مسافر موجب شده است هزاران راننده ای که به دنبال یافتن مسافر هستند دیگر نیازی به چرخش بی هدف در شهر نداشته باشند و به سادگی مسافران خود را از طریق این نرم افزار جذب نمایند که این موضوع علاوه بر اشتغال زایی در بلند مدت باعث کاهش ترافیک و کاهش مصرف سوخت می شود.
 

ارسال دیدگاه