شش راه رسیدن به نوآوری در کسب و کار هنگام بحران کرونا

شش راه رسیدن به نوآوری در کسب و کار هنگام بحران کرونا

در شرایط حال حاضر ویروس کرونا، بیشتر شرکت‌ها زمان و منابع کافی برای ارائه‌ی محصول جدید و نوآوری ندارند. خوشبختانه نوآوری نیازی به نبوغ، زمان و منابع مالی نامحدود ندارد. اگر شما درک عمیقی از ارتباطات و اولویت‌های مشتری‌های خود داشته باشید، اولین قدم را برای شروع برداشته‌اید.
کسب و کار ها با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارند باید اقداماتی را که می‌توانند برای رشد در آینده انجام دهند، ارزیابی کنند. در ادامه به شش روش نوآوری در دوران‌های بحرانی برای کسب و کارها ی کوچک و بزرگ اشاره می‌کنیم: 

1.    با "قیمت آوری" مشتری ها را خشنود کنید

"قیمت آوری" یا Costovation که ترکیبی از واژه های قیمت و نوآوری است، به روشی از ابتکار عمل گفته می‌شود که طی آن هزینه‌ها بیش از انتظار مشتریان را کاهش داده می‌شود. برای شرکت‌هایی که به بزرگی کمپانیهای Amazon یا Zoom نیستند، کاهش هزینه ها در حین راضی نگه داشتن مشتری بسیار حیاتی است. رستوران گیاهی‌زنجیره‌ای Clover از این روش استفاده کرده است. این شرکت از ترکیباتی که برای درست کردن ساندویچ‌های داغ استفاده می‌کند، مجددا در جعبه‎‌های میوه، سبزیجات و غیره نیز به کار می‌برد. بدین ترتیب، مشتری ها با تعداد زیادی گزینه‌ی سالم نزد خانواده‌هایشان رفتند و Clover مواد دور‌ریختنی خود را به محصولات قابل استفاده تبدیل کرد.


2.    با دیگران همراه شوید

جابجایی کارمندان به دو صورت افراطی در حال اتفاق افتادن است:
کمپانی‌هایی نظیر Domino’s برای پاسخگویی به تقاضا به دنبال استخدام 10 هزار نفر هستند، در حالی که شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌هایی مانند Marriott 10 ها هزار نفر را تعدیل کردند. بیش از 40 کمپانی در چین به یکدیگر ملحق شده اند تا با این روند مقابله کنند. گروهی از هتل‌ها، رستوران‌ها، و سینماهای زنجیره‌ای که ضربه‌ی اقتصادی بدی را متحمل شده بودند، تعداد زیادی از کارمندان خود را با سوپرمارکت زنجیره‌ای Hema که متعلق به شرکت Alibaba است، شریک شدند. شرکت Alibaba برای پاسخگویی به نیازهای تحویل سفارشات به شدت به نیروی‌کار احتیاج داشت. درحالی که نسبت کارمندان موردنیاز به کارمندان از دست‌رفته یکسان نیست، نوآوری های این‌چنینی می‌تواند به آسیب‌های متحمل شده به شرکت کمک کند.


3.    مشتریان خود را وفادار نگه دارید

ضروری است که مشتریانتان را به خود نزدیک نگه دارید. این اهمیت زمانی نمایان‌تر است که کسب و کارهای دیگر سعی می‌کنند به مشتریان خود تسهیلات مختلفی ارائه دهند، امنیت شغلی پایین است و افراد تمایل کمتری به هزینه کردن دارند. کسب و کارهای کوچک، به خصوص، باید عمیقا به مشتریان خود توجه کنند. یک فروشگاه محلی در کالج ماساچوست غربی از روشی جالب برپایه ی ساعات کاری جدید استفاده کرده است. این فروشگاه هر روز دو ساعت اول شروع کاری خود را تنها به مشتری‌های دائمی خود اختصاص می‌دهد که درصد قابل توجهی از خریداران این فروشگاه را پس از همه‌گیری و ترک کالج توسط دانشجویان تشکیل می‌دهند.


4.    تئوری JTBD مجدد اولویت بندی شده را در نظر بگیرید

همه‌گیری کرونا اولویت‌بندی‌ها را به کل عوض کرده وموجب شده است انگیزه‌ی خرید مشتری (JTBD ) بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
 Jobs to be Done  تئوری‌ای بر اساس عملکرد مصرف کننده است. این تئوری مکانیسم‌هایی که موجب می‌شوند مصرف کننده یک نوآوری را به کار گیرد، تعریف می‌کند. این نظریه بیان می‌کند که بازارها در صورتی رشد می‌کنند که مشتریان "کاری برای انجام داشته باشند" و از محصولی استفاده کنند تا کار خود را به انجام برسانند.
ایجاد سرگرمی برای کودکان یکی ازدغدغه‌ها و اولویت‌هایی است که در سطح جدیدی از اهمیت قرار گرفته است. کمپانی‌هایی نظیر Audible خیلی سریع متوجه تغییر اولویت ها شدند و خدمات خود را طوری تنظیم کرده اند که به فوری‌ترین نیاز‌ها پاسخ دهند. این کمپانی اخیرا اعلام کرده است که امکانی فراهم آورده تا هر کسی در هر جایی بتواند به بیش از 200 داستان کودکانه به طور رایگان گوش دهد. و این مانند هدیه‌ای برای والدین است که می‌توانند با فراغت خیال درمورد فرزندان خود به کار خود ادامه دهند.


5.    به عادت‌های جدید مشتریان خود اهمیت دهید

رعایت فاصله ی دومتری از دیگران در سوپرمارکت ها دشوار است. فروشگاه های زنجیره اس نظیر Walmart، Kroger ، Wholr Foods و Carrefour فاصله تحویل کنار خیابانی را بیشتر کرده و کمپانی های دیگر در حال سرمایه‌گذاری یا شروع "تحویل سفارشات" هستند. همچنین، از آنجایی که دورهمی در مکان‌های عمومی دیگر گزینه ای برای معاشرت نیست، شرایط برای رستوران‌ها نیز کاملا فرق کرده است. در اینجا نوآوری نیاز است. Earl’s یک مکان بسیار محبوب در کانادا و امریکا است که سفارشات افراد را گرفته و تحویل می‌دهد. گزینه های ارائه شده توسط آن شامل موارد زیر می‌شود: بسته‌های غذای کاملا آماده، بسته‌های آماده شده توسط افراد در خانه و تحویل مواد غذایی مانند Pantry Pack (مواد ضروری مانند روغن زیتون و پاستای خشک) یا Produce Pack (میوه ها و سبزیجات تازه).


6.    در تجربه مشتریان تجدید نظر کنید

مفهوم اصلی تجربه مشتری در جهان مبتلا به ویروس کرونا به شدت در حال تغییر است. تجدید نظر درمورد چگونگی ارائه خدمات برای رستوران‌ها، هتل‌ها و سایر مشاغل تجربی کارراحتی نیست، اما فروشگاه کوچک Vermont ثابت کرده که این کار شدنی است. فروشگاه Old Brick Store نیز گزارش روزانه‌ای از غذاهای قابل فروش خود را بر روی شبکه‌های اجتماعی به  اشتراک می‌گذارد. این کافه مکان خود را در جایی پرتردد انتخاب کرده است؛ اگر چه پست کردن تعدادی عکس از محصولات آماده شده ممکن است زحمت زیادی برای کافه داشته باشد، اما برای مشتری کار را آسان می‌کند.
ما همیشه قرار نیست در حال رفت و آمد بین خانه و ماشین‌هایمان باشیم و یا روی مبل بنشینیم و دورکاری کنیم. اما باید در نظر بگیریم که گزینه‌های جدیدی نظیر خرید آنلاین راحتی را برای مشتری به ارمغان آورده و این پدیده رو به افزایش است. صاحبان کسب و کار ممکن است گمان کنند که دورکاری نیرو‌های کار هزینه‌ی کلی کمتری برای آن‌ها خواهد داشت؛ اما به طور کلی باید توجه داشت که کدام یک از عادات جدید مشتریان احتمالا تا طولانی مدت باقی می‌ماند. با استفاده از اطلاعاتی که در مورد اولویت ها و نیازهای مشتریان خود دارید، کمی خلاقیت و انعطاف پذیری می‌توانید به نوآوری برسید.

منبع:forbes.com

ارسال دیدگاه