راه هایی برای کاهش اضطراب در رهبران کسب و کار

راه هایی برای کاهش اضطراب در رهبران کسب و کار

اینکه شما رهبر یک کسب و کار باشید بسیار ارزشمند و در‌عین حال طاقت‌فرسا است. سمت شما پر از دغدغه و مسئولیت است. صاحبان کسب و کارهای کوچک وقت خود را برای بهبود روابط با مشتریان، پیدا کردن مخاطبان جدید و مدیریت کارهای داخلی و کارمندان صرف می‌کنند. تصمیم گیری صحیح هنگامی که بسیار خسته هستید، می‌تواند دشوار باشد؛ بنابراین مهم است که دست نگه دارید و انرژی از دست رفته ی خود را دوباره بالا ببرید و شرایط را مدیریت کنید. فواید مدیریت اضطراب فراتر از سلامت روان می‌رود، و طبق تجربه ی من، می تواند به شما کمک کند تا رهبر بهتری باشید.
اینکه بدانیم چگونه اضطراب خود را به سوی بهره‌وری هدایت کنیم، یک مهارت اساسی در ما به عنوان یک صاحب کسب و کار به حساب می ‌آید. در اینجا به نکاتی اشاره می‌کنیم که به شما کمک کند بهترین عملکرد را از خود نشان دهید.

سعی کنید چیزهایی را که در شما موجب اضطراب می‌شوند، بشناسید:

اضطراب می‌تواند ناخودآگاه رخ دهد. بعضی اوقات ممکن است بدون اینکه بفهمید در زندگی احساس ضعف کنید. به زمان هایی که اضطراب در شما بروز می‌کند توجه کنید و دلیل آن‌ها را بیابید. برای ثبت فعالیت‌هایی که به شما اضطراب وارد می‌کنند و زمان‌هایی که این احساس را تجربه می‌کنید، یک دفتر روزانه داشته باشید. فهمیدن اینکه چه عواملی باعث ایجاد استرس می شوند می تواند به شما در کاهش اضطراب ناشی از آن فعالیت های خاص کمک کند و به شما فرصتی می دهد تا نحوه تفکر خود را در مورد آن‌ها را تغییر دهید. آیا پس از تعامل کاری با یک مشتری احساس کمبود انرژی می‌کنید؟ آیا موضوع بر سر یکی از اعضای تیم شمااست که در کار دچار اشتباه شده است؟ اولین قدم برای رسیدن به آرامش درونی، مقابله با بزرگترین عوامل استرس زا است. 

با نظم باشید:

یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای کاهش استرس و اضطراب منظم بودن است. براساس مقاله‌ی چاپ شده در ‌مجله ی Entrepreneur نظم داشتن می‌تواند اضطراب را از بین ببرد. زمانی را برای مرور پرونده‌های خود (چه کاغذی و چه دیجیتالی) کنید. از دست چیزهایی که نیاز ندارید خلاص شوید. فضای کار خود را پاکسازی کنید؛ این به خودی خود می‌تواند به ایجاد ذهنیت بهتر کمک کند. کار های مهم خود را اولویت‌بندی کنید و توجه کنید که لیستی که درست کرده اید کاملا در معرض دید قرار گیرد. روی کارآیی بیشتر دفتر کار خود تمرکز کنید. اگر لازم نیست راه دشوار را برای انجام کارها انتخاب نکنید. برای رسیدن به ایده‌های بهتر و کارآمد کردن وظایف خود از تیم خود کمک بگیرید و از تکنیک "طوفان فکری" استفاده کنید؛ این‌کار در طولانی مدت به شما کمک می‌کند تا اضطراب خود را مدیریت کنید.

بین زندگی شخصی و کاری خود تعادل ایجاد کنید:

فرسودگی شغلی امری واقعی است و سالانه میلیون ها انسان را به خود دچار می‌کند. فرسودگی شغلی یک سندرم جسمی و روحی است که ناشی از اضطراب موجود در محیط کار است و می تواند در شما احساس خستگی مفرط ایجاد کند. تحریک پذیری، علاقه نداشتن به فعالیت های روزمره، خستگی، تمرکز کم و غیره می‌تواند از علائم این سندروم باشد. فرسودگی شغلی در افرادی که صاحب کسب و کار هستند حتی می‌تواند شایع‌تر باشد، چرا که این افراد لیست بلند بالایی از وظایفی دارند که باید به آن‌ها عمل کنند. این وظایف هر روز بیشتر می‌شوند و می‌توانند بر اضطراب حاصل از کار بی‌افزایند.

سیستم حمایتی ایجاد کنید:

یکی از بزرگترین مشکلاتی که رهبران کسب و کارها با آن روبرو هستند این است که آنها فکر می‌کنند باید کاملاً خودکفا باشند. ممکن است فکر کنید که دیگران از شما انتظار دارند که همه‌ی کارها را خودتان انجام دهید. اما هیچ ضرری نخواهد داشت که در صورت از دیگران درخواست کمک کنید. این تصور که رهبران کسب و کار باید مستقل باشند، ممکن باعث بالا رفتن انتظارها از شخص ‌شود؛ اما این درست نیست. کارمندان سخت‌کوش و وفاداری برای شما کار می‌کنند؛ از این که نظر آن‌ها را بپرسید یا از آن‌ها راهنمایی بگیرید، نترسید. به هر حال اعتماد یک خیابان دو طرفه است. به صاحبان کسب و کارهای دیگر نیز اعتماد کنید. برخی از ارزشمندترین توصیه ها از طرف کسانی است که راه شما را طی کرده اند و تجربه دارند. 
مقاله‌ای از گروه The Hartford به فواید داشتن یک همدم در شرایط مختلف اشاره می‌کند. هیچ اشکالی ندارد که در صورت نیاز از دیگران درخواست کمک کنید. فرض کنیم، شما نیاز به مشورت دارید. تعدادی از افرادی که به آن‌ها اعتماد دارید را انتخاب کنید، و در مواقعی که احتیاج به یک مشورت حسابی دارید، روی آن‌ها حساب کنید. لازم نیست که این افراد را از بین همکارانتان پیدا کنید، با این حال مشورت با کسی که شما را بفهمد بسیار کمک کننده خواهد بود. جلوی تمایل خود برای تبدیل شدن به یک ارتش یک نفره بایستید. فشار بیش از حد در طولانی مدت می‌تواند ویرانگر باشد.

کار را لذتبخش کنید:

اگر اضطراب شما از سوی کارمندان یا فرهنگ دفترکاری شما می‌آید، می‌توانید آن را نشانه‌ای برای تغییر درنظر بگیرید. یادتان باشد که اضطراب همیشه هم بد نیست؛ بعضی وقت ها نشانه‌ای است برای اینکه باید درمورد مسئله ای اقدامی انجام بدهید. اگر متوجه کاهش روحیه اعضای تیم خود شدید، سعی کنید با فعالیت های سرگرم کننده روحیه آن‌ها را تقویت کنید. فراموش نکنید که رهبر بودن چیزی بیشتر از دستور دادن به دیگران است. شما کسی هستید که آن‌ها را راهنمایی می‎‌کنید و به آن‌ها کمک می‌کنید درکنار هم کار کنند. یکی از راه هایی که می توانید به طور موثر این زمینه را بهبود ببخشید این است که از کارمندان خود یک تیم صمیمی بسازید. دور شدن از محل کار نیز می‌تواند فرصتی باشد که به شما کمک کند تا به درک بهتری از چالش های پیش رویتان برسید. وقتی مسئله را از زاویه دیگری مشاهده می کنید، ممکن است راه حل های جدیدی پیدا کنید. ناگفته نماند، استراحت کردن برای روحیه شما مفید است.

با اعتماد به نفس کسب و کار خود را پیش ببرید:

لازم نیست اداره کردن یک کسب و کار همواره اضطراب‌آور باشد. البته اضطراب تا حدودی قابل درک است. با این حال روش هایی برای کاهش استرس وجود دارد تا به شما کمک کند بدون به خطر انداختن سلامت روان خود به اهدافتان برسید. اینکه زمانی را به خود اختصاص دهید و عوامل محرک  خود را بشناسید و درک کنید که چگونه از خود مراقبت مراقبت کنید، به شما این امکان را می دهد که به رهبر بهتری تبدیل شوید. اگر استرس داشته باشید، همه چیز در سراشیبی قرار می گیرد. مدیریت اضطراب نه تنها به نفع شماست، بلکه به افرادی که شما رهبری آنها را به عهده دارید کمک می‌کند.

منبع:forbes.com

ارسال دیدگاه