دیجی کالا
  • دیجی کالا

  • تاریخ تاسیس: بهمن ۱۳۸۵
  • نام به انگلیسی: Digikala
  • محل شرکت: تهران
  • گروه صنعتی: تجارت الکترونیک
  • تعداد کارکنان: 4800
دیجی کالا
  • دیجی کالا

  • تاریخ تاسیس: بهمن ۱۳۸۵
  • نام به انگلیسی: Digikala
  • محل شرکت: تهران
  • گروه صنعتی: تجارت الکترونیک
  • تعداد کارکنان: 4800

دیجی کالا

دیجی کالا بزرگترین فروشگاه آنلاین در ایران است که در سال ۱۳۸۵ توسط برادران محمدی (حمید و سعید) تأسیس شد و اکنون ۷۰ درصد سهم بازار فروش آنلاین در ایران را از آنِ خود کرده است. زیرمجموعه های دیجی کالا عبارتند از: دیجی استایل (پوشاک)، فیدیبو (کتاب الکترونیک)، دیجی پی (فینتک)، دیجی کالا نکست (نوآوری)، دیجی کلاب (تشویق مشتریان وفادار) و دیجی پلاس.

پیشینه

در سال ۱۳۸۴، برادران محمدی که به عکاسی دیجیتال علاقه مند بودند، پس از انجام تحقیقات مفصل در اینترنت و یافتن دوربین مورد نظرشان، برای خرید دوربین به خیابان جمهوری در تهران مراجعه میکنند و دوربینی را خریداری میکنند، اما پس از چند روز متوجه شدند که لنز موجود بر روی دوربین، دست دوم و تعمیری بوده است. این اتفاق باعث شد تا پرسش مهمی را با خود مطرح کنند: «چرا هیچ محلی به عنوان یک منبع قابل اعتماد در زمینهٔ خرید کالای دیجیتال وجود ندارد؟» این اتفاق ناخوشایند از تجربهٔ خرید به شکل سنتی، انگیزهٔ اولیهٔ ایجاد فروشگاهی مطمئن که اطلاعات درست در اختیار کاربران قرار دهد را در ذهن آنها ایجاد کرد.
در نتیجه، در سال ۱۳۸۵ موفق شدند که دیجیکالا را راه اندازی کنند. پرسنل اولیهٔ آن ۵ نفر بودند که یکی از آنها، مسئول تأمین کالا بود، دیگری پیک موتوی برای رساندن محصول به مشتری، یک نفر دیگر هم برای انجام امور حسابداری، و آخرین افراد نیز مهمترین وظیفه را در دیجی کالا داشتند: تولید محتوا.
از آغاز تاکنون، بخشهای مالی، منابع انسانی، خردهفروشی و عملیات برعهدهٔ سعید است و قسمت های فناوری، توسعهٔ محصول، بازاریابی و مارکت پِلیس را حمید مدیریت میکند.

سرمایه گذاری

در ابتدا دیجی کالا با سرمایهٔ اولیهٔ ۲۰ میلیون تومانی حمید و سعید شروع به کار کرد. شش سال بعد از تأسیس، با جذب سرمایه گذار، این شرکت وارد فاز بعدی توسعهٔ کسبوکار خود شد. شرکت خصوصی ایرانی سرآوا پارس در سال ۱۳۹۱ سرمایه گذاری در دیجی کالا را آغاز کرد. مرحلهٔ دوم سرمایه گذاری دیجی کالا در سال ۱۳۹۴ با جذب سرمایهٔ یک صندوق سرمایه گذاری اروپایی بهنام شرکت اینترنشنال اینترنت اینوستمنت (IIIC) آغاز شد. دیجی کالا از دیماه سال ۱۳۹۴ فرایند جذب سرمایه را از طریق این شرکت و به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار در قالب افزایش سرمایه و در ازای ۲۱ درصد سهام آغاز کرد. بنا به گفتهٔ مدیران دیجی کالا در آذر سال ۱۳۹۷، ۳۵ درصد سهام گروه دیجی کالا در اختیار سرآوا، ۳۵ درصد برادران محمدی، حدود ۲۵ درصد در اختیار صندوق اروپایی IIIC و بقیه نیز سهم تشویقی ۸۰ نفر از مدیران کلیدی دیجی کالاست.

بنیان‌گذاران دیجی‌کالا، حمید محمدی (سمت راست) و سعید محمدی (سمت چپ).

محصولات

دیجیکالا در آغاز فقط کالاهای دیجیتال و الکترونیکی را به فروش میرساند، تا اینکه از سال ۱۳۹۳ از فروش کالای دیجیتال به فروش دیجیتالِ کالا تغییر استراتژی داد و امروزه کالاها و محصولات متنوعی از طریق فروش الکترونیکی عرضه میشود. از جمله اقلام موجود در فروشگاه آنلاین دیجیکالا میتوان به کالاهای دیجیتال، لوازم آرایشی، بهداشتی و سلامت، خودرو، ابزار و اداری، مد و پوشاک، لوازم خانه و آشپزخانه، کتاب، لوازم تحریر و هنر، اسباب بازی، کودک و نوزاد و تجهیزات ورزش و سفر اشاره کرد. سوپرمارکت دیجیکالا نیز در تیرماه تابستان ۱۳۹۷ با پیوستن روکولند به این مجموعه اضافه شدهاست. برخی از این کالاها دارای گارانتی از نمایندگی های مختلف هستند و در مورد تعدادی از کالاها امکان تعویض یا پس دادن کالا تا هفت روز وجود دارد. بیشتر کالاها دارای توضیحات و نقد و بررسی هستند و کاربران میتوانند دیدگاه و امتیاز و نقد خود را دربارهٔ هر کالا برای سایر کاربران به اشتراک بگذارند.

فیدیبو

فیدیبو فروشگاه قانونی کتاب الکترونیک فارسی است که از اسفند ۱۳۹۲ فعالیت خود را آغاز کردهبود. دیجی کالا در سال ۱۳۹۵ بخشی از سهام فیدیبو را خرید و در سال ۱۳۹۶ با افزایش سرمایه گذاری، مالک اصلی آن شد. فیدیبو با همراهی دیجی کالا در اردیبهشت ۱۳۹۷ اولین کتابخوان انحصاری خود را با نام فیدیبوک با پشتیبانی از زبان فارسی عرضه کردند.

فیدیبو، که یکی از محصولات دیجی‌کالا است، در زمینهٔ فروش قانونی کتاب‌های الکترونیک فعالیت می‌کند.

دیجی استایل

دیجی استایل که از سایت های زیرمجموعهٔ دیجی کالا محسوب میشود، به یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتیهای مد و پوشاک در ایران تبدیل شده است. عموماً در دیجی استایل محصولات از برندهای معروف و اصلی قرار داده می شود. دیجی استایل در حوزهٔ آرایشی و بهداشتی نیز وارد شده است.

گسترهٔ محصولات دیجی استایل تا انتهای سال ۹۷ شامل لباس مردانه، زنانه و بچگانه، انواع کیفهای مردانه و زنانه، انواع کفش های ورزشی و رسمی، عینک، ساعت، دستبند، دستکش، کلاه، زیورآلات از برندهای متنوعی است.

دیجی پی

دیجیپی استارتآپی در حوزهٔ فناوری مالی (فینتک) و صنعت پرداخت است که پیش از این با نام هماپی فعالیت میکرد و از سال ۱۳۹۶ به گروه دیجیکالا پیوست. این سیستم یکپارچه پرداخت آسان بدون نیاز به ورود اطلاعات کارت است.

دیجی کالانِکست

دیجی کالانکست، حرکتی نوآورانه با هدف اتصال بزرگترین بازار الکترونیکی ایران به استارتاپ های برتر کشور است. دیجیکالا در استارتاپ هایی سرمایه گذاری میکند که توانمندی اثرگذاری عمیق در جامعه و زندگی افراد را با استفاده از مدل های کسب و کار نوآورانه و تکنولوژی های جدید داشته باشند و با تمرکز بر حوزه هوش مصنوعی ایجاد شده باشند.

سوپر مارکت

فروش و توزیع کالای تندمصرف از نظر فنی و زیرساختی چالش های پیچیده تری نسبت به سایر گروههای محصولی دارد. به همین دلیل دیجی کالا به دنبال یک شریک تجاری موفق بود تا با کمک تجربهٔ آن، این دسته از محصولات را عرضه کنند و در نهایت «سوپرمارکت اینترنتی روکولند» به دلیل سابقهٔ طولانی در پخش کالای تندمصرف برای این همکاری انتخاب شد. در تیرماه سال ۱۳۹۷ این شرکت با خرید این فروشگاه، فروش محصولات تازهٔ سوپرمارکتی بهصورت آنلاین را آغاز کرد. بخش سوپرمارکت دیجی کالا کالای تندمصرف از جمله مواد غذایی تازه، مواد غذایی خشک و کالاهای غیرخوراکی را در بر می گیرد که امکان ارسال سریع (۳ ساعته) به دست مشتریان در شهر تهران را فراهم کرده است. البته سفارش های ساعت ۹ شب به بعد روز بعد تحویل داده میشود. کالاهای سوپر مارکت با نشان تازه (Fresh) از سایر کالاها در فروشگاه متمایز شده اند.

مرکز پردازش کالای دیجی‌کالا بزرگترین مرکز پردازش کالا در خاورمیانه است که ظرفیت ثبت سفارش ۴۰۰ هزار کالا در روز را دارد.

نوآوری ها

مرکز پردازش کالای دیجی کالا

اولین مرکز پردازش کالای دیجیکالا در سال ۱۳۹۲ راهاندازی شد. در این مرکز زنجیرهای از فعالیت های به هم پیوسته وجود دارد که در فرایند تحویل به موقع سفارش تأثیر مستقیم دارد. این فعالیت ها با انتقال کالا از فروشندگان و تأمین کنندگان آغاز می شود و بعد از قرار گرفتن در زنجیرهٔ تأمین، پردازش و ارسال در نهایت با تحویل سفارش مشتری در بازهٔ زمانی از پیش تعیین شده پایان مییابد. دیجیکالا در آبان ۱۳۹۶ دومین مرکز پردازش کالای خود را نیز افتتاح کرد، این مرکز بزرگترین مرکز پردازش کالا در خاورمیانه است که ظرفیت ثبت سفارش کاربران را به ۴۰۰ هزار کالا در روز افزایش داده است.

بخشی از کالاهای موجود در مرکز پردازش کالاهای متعلق به فروشگاه اینترنتی دیجیکالا و بخشی از کالاهای فروشندگان مارکت پِلیس هم به صورت امانی در انبارهای دیجی کالا نگهداری میشود تا آماده ارسال باشند. در کنار کالاهای موجود در مرکز پردازش، بخشی از کالاها بعد از ثبت سفارش، از طرف فروشنده در اختیار دیجی کالا قرار میگیرد. هنگام ثبت سفارش، پردازش کالای مشتری بر اساس نوع کالا در نظر گرفته می شود. این فرایند به صورت هوشمند انجام می شود و زمان ارسال کالا را مشخص میکند. دیجی کالا علاوه بر تهران، در ۲۳ شهر بزرگ ایران، مرکز توزیع دارد.

جوایز و افتخارات

در سال ۱۳۸۷ در همایش ملی تجارت الکترونیکی، دیجی کالا به عنوان وبگاه برگزیده از سوی وزارت بازرگانی معرفی شد. همچنین براساس گزارش مجلهٔ اکونومیست در سال ۲۰۱۴ این وبگاه با سرمایهٔ ۱۵۰ میلیون دلار در رتبهٔ نخست شرکت های اینترنتی ایران قرار گرفت. طبق گزارش واشینگتن پست در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴ میلادی) این وبگاه روزانه ۳٬۰۰۰ درخواست خرید دارد و در ۱۶ شهر مهم ایران برای پخش محصولاتش شعبه دارد. این شرکت ۴۵۰ کارمند در سال ۱۳۹۳ دارد و تحویل محصولات به مشتریان را کارمندان شرکت به عهده می گیرند. برخی منابع دیجی کالا را از نظر سهم گسترده ای که در بازار تجارت الکترونیک ایران دارد، با شرکت آمازون مقایسه می کنند و به آن لقب «آمازون ایرانی داده اند، همچنین بنیانگذاران دیجیکالا در دی ماه ۱۳۹۷ نشان امین الضرب اتاق بازرگانی تهران را دریافت کردند.