حمید محمدی مدیر دیجی کالا

حمید محمدی مدیر دیجی کالا

حمید و سعید محمدی دو برادر دوقلو که در سال ۱۳۵۸ در یکی از محله های تهران در خانواده‌ای بسیار معمولی و پر جمعیت متولد شدند. خانواده آنها از نظر تحصیلات و همچنین درآمد خانواده بسیار معمولی بودند مادران خانه دار بود و پدرشان صاحب یک نانوایی بود اما پدر و مادر این خانواده پرجمعیت به تحصیلات فرزندانشان بسیار اهمیت می دادند. 
حمید و سعید محمدی دوره ابتدایی تحصیل خود را در یکی از مدارس محله ابوذر یعنی محله زندگیشان گذراندن اما دوره متوسطه این دو برادر از یکدیگر جدا شدند حمید دوره راهنمایی و دبیرستان خود را در مدرسه تیزهوشان شهید بهشتی شهرری گذراند و سعید در مدرسه نمونه دولتی ابن سینا ولی هر دو دیپلم ریاضی گرفتند
حمید محمدی کارشناس مهندسی صنایع خود را از دانشگاه خواجه نصیر و سعید کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران گرفتند. اما در نهایت هر دو مدرک کارشناسی ارشد در رشته mba را گرفتند.
آنها در مورد حمایت خانواده در مورد فعالیت‌های نوجوان ایشان اینگونه می گویند خانواده مخصوصاً برادر بزرگتر مان از ما بسیار حمایت می کردند. آنها تمام وسایلی که ما نیاز داشتیم برای ما فراهم می کردند مثل وسایل نجاری ابزار مدل سازی و غیره
ما امکانات خیلی فراوانی نداشتیم اما بسیار کنجکاو بودیم همیشه دنبال یادگیری طراحی‌های مختلفی بودیم آزمایش انجام می دادیم مثلاً در دوره دبیرستان خیلی درگیر خودرو شده بودیم و مجله های خودرو جمع می‌کردیم. حشرات را بررسی می کردید این مسائل از دوران کودکی تا دبیرستان و دیپلم ادامه داشت.
برادر بزرگ ما در شکل دادن مسیر زندگی مان بسیار تاثیر گذار بود در دوران کودکی ما در کمتر خانه‌ای کامپیوتر و پیسی وجود داشت اما ما در خانه مان از کامپیوتر های بسیار قدیمی فلاپی بزرگ داشتیم ما بدون ماوس با کیبورد اتوکد کار می‌کردیم برادر بزرگ مان برای ما کامپیوتر خرید و ما به شکل بسیار جدیدی از آن استفاده می کردیم اما هیچ وقت از کامپیوتر برای بازی کردن استفاده نکردیم بلکه بازی ساختیم.داشتن کامپیوتر در خانه ما را در دانشگاه هم نسبت به بقیه دانشجویان برتر کرد.
آموزش هایی که حمید و سعید در دوران کودکی فرا گرفته بودند در دوران بزرگسالی به آنها برای طی مراحل موفقیت بسیار کمک کرده بود. آنها بیشتر زمان کودکی خود را در زیرزمین خانه پدری مشغول به نجاری و ماکت سازی بودند. آنها او در دوران نوجوانی و دبیرستان به نرم افزارهایی مثل اتوکد و تری دی استودیو مسلط شده بودند آنها برعکس برادران دیگر کمتر در نانوایی پدر کمک می کردند.
آنها بعد از ورود به دانشگاه مشغول کار شدند با توجه به دانشی که در دوران نوجوانی به دست آورده بودند در یک قطعه سازی موتورسیکلت مشغول به کار شدند و کار جدیدی انجام دادند. یکی از برادران بزرگتر شان کارخانه کوچک تولید کفش راه اندازی کرده بود آنها نیز در آن کارگاه مشغول به طراحی‌ کفش شدند. می توانیم بگوییم از همان سال اول دانشگاه هزینه های زندگی و تحصیل خود را از طریق کار کردن به دست می‌آوردیم.
ایده شکل گیری دیجی کالا
ایده شکل گیری از یک خاطره بسیار تلخ برای ما شروع شد
حمید این گونه تعریف می کند که در سالهای ۸۴ به فکر خرید یک دوربین دیجیتال افتاده بودند علاقه به عکاسی دیجیتال به قدری برای آنها جاذبه داشت که حاضر شده بودند پول پس انداز خود را که بسیار با زحمت به دست آورده بودند ی خرید یک دوربین اس‌ال‌آر دیجیتال هزینه کنند
این دوربین تقریباً یک میلیون تومان قیمت داشت گران بود پس باید بسیار تحقیق می‌کردیم تا یک دوربین خوب تهیه کنیم از آنجایی که به استفاده از اینترنت و کامپیوتر بسیار مسلط بودیم شروع به تحقیق در اینترنت کردیم از زوایای مختلف دوربین های مختلفی را بررسی کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که یک دوربین مدل نیکون دی ۷ تهیه کنیم مغازه های جمهوری را بسیار جستجو کردیم در نهایت یک‌مغازه دوربین مورد نظر ما را داشت بسیار خوشحال خرید را انجام دادیم وقتی جعبه را در خانه باز کردیم متوجه شدیم که قسمت لنز دوربین که بسیار برای ما اهمیت داشت تعویض شده بود قابلیت لرزش گیر دست را داشت و نه فوکوس خودکار و در نهایت لنز بسیار ضعیف تری روی دوربین قرار داده بودند ما که به جزئی‌ترین قسمتهای خرید اهمیت داده بودیم اینطور سرمان کلاه رفته بود.
برادران محمدی در سال ۱۳۸۵ با گرفتن دفتر بسیار کوچکی در خیابان مفتح و استخدام پنج نیرو و سرمایه ۱۰ میلیون تومانی دیجی کالا راه اندازی کردند. در آن زمان تو مسئول تولید محتوا یک مسئول خرید یک حسابدار و یک پیک برای شروع کار استخدام کردیم. در آن زمان محتوای وب فارسی بسیار ضعیف بود و این فقر باعث شده بود که با تولید محتوای  که برادران‌محمدی در فضایی با نام دیجی کالا تولید می‌کردند بسیار سریع رتبه های برتری گوگل را تصاحب کردند و بعد از تنها چند هفته فروش آنها آغاز شد. آنها معتقدند با توجه به سرعت استفاده از اینترنت در بین ایرانیان موفقیت آنها بسیار رشد سریع داشت به صورتی که در سه ماهه اول فعالیت شان سود را تجربه کردند.
آنها در سال ۱۳۹۴ با ارائه دادن برنامه اپلیکیشن موبایل سعی کردند مخاطبین خود را افزایش دهند آنها در همین سال با اجرا کردن کمپین ساخت ایران از ساخت و کالای ایرانی حمایت کردند.
آنها در سال ۱۳۹۵ تعداد کارمند های خود را از ۵ نفر در ابتدا شروع کار به ۲۰۰۰ نفر رساندند. ایده های جالب آنها باعث شده بود که پیشرفت کارشان هر روز و هر روز بیشتر شود به طور مثال می‌توان از ایده اپن باکس نام برد. در مورد کالاهای مرجوعی آنها همیشه مورد انتقاد قرار می گرفتند اما آنها هیچ وقت کالاهای مرجوعی را مجدداً وارد چرخه فروش نمی‌کردند. ایده اپن باکس از آنجایی شروع شد که کالاهای مرجوعی در بین کارمندان خود دیجی کالا مورد خرید قرار می گرفت آنها کالاهای مرجوعی را در قسمت قرار می‌دادند که اگر کارمندان علاقه مند بودند می توانستند این کالاها را با قیمتی پایین تر خرید کند بعدها قسمتی را در سایت قرار دادند که در هر ماه دو روز کاربران دیجی کالا می‌توانند محصولاتی که مردم شدند را با قیمتی پایین تر خرید کند.
آن چیزی که حمید محمدی و برادرش را موفق کرده است تیزهوشی و استفاده از فرصت‌های طلایی نیاز جامعه بوده است آنها نیاز را به خوبی شناسایی کردند و ایده جالبی برای برطرف ساختن این نیاز مطرح کردند آنها موفق هستند به دلیل تلاش بی وقفه ای که انجام می دهند.
 

ارسال دیدگاه