بانک ملت
  • بانک ملت

  • تاریخ تاسیس: ۱۳۵۸
  • نام به انگلیسی: bank mellat
  • محل شرکت: تهران
  • گروه صنعتی: بانک
بانک ملت
  • بانک ملت

  • تاریخ تاسیس: ۱۳۵۸
  • نام به انگلیسی: bank mellat
  • محل شرکت: تهران
  • گروه صنعتی: بانک

بانک ملت

بانک ملت یکی از بانک‌های دولتی ایرانی است که در سال ۱۳۵۸ از ادغام ۱۰ بانک تجاری تأسیس شد. در حال حاضر، بانک ملت  ۱۴۵۵ شعبه در سراسر ایران دارد.

پیشینه

پس از انقلاب ۵۷ و در پی ملی‌شدن تمامی بانک‌های کشور توسط شورای انقلاب، بانک ملت به‌موجب مصوبهٔ مورخ ۲۹ آذر ۱۳۵۸مجمع عمومی بانک‌ها از ادغام بانک‌های تهران، داریوش، بین‌المللی ایران، عمران، بیمهٔ ایران، ایران و عرب، پارس، اعتبارات تعاونی و توزیع، تجارت خارجی و فرهنگیان در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۵۹ تشکیل و با شمارهٔ ۳۸۰۷۷ در ادارهٔ ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید و عملیات اجرایی بانک از همان تاریخ آغاز شد که با ادغام بانک‌ها، سرمایهٔ اولیهٔ بانک ملت به سی‌وسه میلیارد و پانصد میلیون ریال رسید.

دارایی‌ها

به استناد مجمع عمومی فوق‌العاده بانک‌ها (مورخ ۱۷ فروردین ۱۳۸۷) و تصویب‌نامهٔ هیئت وزیران در مرداد ۱۳۸۶، شخصیت حقوقی بانک ملت به سهامی عام تبدیل گردید. در سال ۱۳۸۷ مجموع دارایی‌های بانک ملت معادل ۱۳۱٫۰۰۰ میلیارد ریال اعلام شد. پس از تغییر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی در سال ۱۳۸۴، این بانک به‌عنوان اولین بانک دولتی، برای خصوصی‌سازی آماده شد و در ۳۰ بهمن ۱۳۸۷، معادل ۵ درصد از سهام بانک ملت، در بورس تهران عرضه گردید، که از این میزان ۵/۲ درصد به‌فروش رسید و تنها خریدار آن نیز شرکت آتیهٔ کارکنان بانک ملت (متعلق به صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ملت) بود، که از زیرمجموعه‌های این بانک به‌شمار می‌آید.

امکانات و خدمات

بانک ملت دارای شعب داخلی و خارجی متعددی است. این بانک در ایران ۱۴۵۵ شعبه و همچنین در شهرهای مختلف جهان نیز خدمات خود را به مردم ارائه می‌دهد. بانک ملت در حال حاضر دارای شعبهٔ فعال در کشورهای ترکیه (استانبول، ازمیر، آنکارا)، مالزی، ارمنستان، آلمان و کرهٔ جنوبی و نیز دو بانک تابع به نام ملت بانک در ایروان و بانک بین‌المللی پرشیا در لندن است. همچنین ۳۰/۲۶ درصد از سهام بانک تجارتی ایران و اروپا واقع در شهر هامبورگ متعلق به بانک ملت است.
مهم‌ترین راهبردهای بانک ملت توسعهٔ فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت روابط مشتریان، بهبود کیفیت خدمات، توسعه منابع انسانی و بهبود شاخص‌های عملکرد است. برای دستیابی به این راهبردها، اهدافی همچون رشد و بهره‌وری بانک، سوددهی و ارائه خدمات مناسب به مشتریان، شناخت نیازها و دسته‌بندی مشتریان و فرآیندهای مربوط به سود، آموزش‌های استراتژی محور، فن‌آوری نوین بانکی و همسوسازی اهداف فردی، بخشی و سازمانی ترسیم شده‌است.

مسئولیت اجتماعی

بانک ملت در ادامهٔ فعالیت‌های اقتصادی خود، امروز همگام با بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی دنیا، در صدد ایفای مسئولیت اجتماعی خویش است. این بانک در زمینهٔ توسعه آموزش، توسعهٔ سلامت و بهداشت، توسعهٔ فرهنگ و هنر، حفظ محیط زیست، اعطای تسهیلات خرد و غیره نقش پررنگی در مسئولیت اجتماعی داشته‌است. برای مثال در حوزهٔ سلامت، بانک ملت، به منظور حمایت از حوزهٔ سلامت فعالیت‌های مختلفی از قبیل اعطای تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد ریالی با هدف کمک به یارانهٔ سلامت، اعطای تسهیلات مشارکت مدنی ساخت و خرید مطب و تجهیزات پزشکی و به ویژه طراحی بستهٔ اعتباری تدبیر سلامت را انجام داده‌است. یا در حوزهٔ حفظ محیط زیست طرح آموزش حفاظت از محیط زیست به دانش‌آموزان با همکاری بانک ملت و سازمان یونسکو، نکوداشت و تقدیر از محیط بانان، مشارکت در نوسازی تاکسی‌های فرسوده به منظور کاهش آلودگی هوا از اموری است که این بانک اقدام به اجرای آن‌ها کرده‌است.

افراد تأثیرگذار

در حال حاضر، محمد بیگدلی، در سمت مدیریت عاملی بانک ملت، محمد تقی صمدی رئیس هیئت مدیره، علیرضا لگزایی عضو هیئت مدیره و قائم مقام مدیرعامل، بهمن اسکندری نائب رئیس هیئت مدیره، مرتضی نجف عضو هیئت مدیره، حسین بهاری عضو هیئت مدیره (علی‌البدل) بانک ملت را تشکیل می‌دهند.

زیرمجموعه‌ها

بانک ملت دارای شرکت‌های مختلف زیرمجموعه شامل شرکت به پرداخت ملت، شرکت بیمه ما، شرکت تأمین سرمایه بانک ملت، شرکت کارگزاری بانک ملت است.

افتخارات

بانک ملت در حال حاضر با سرمایهٔ ۵۰٫۰۰۰ میلیارد ریال یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های کشور است. این بانک در سال ۱۳۹۶ در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر ایرانی، منتشر شده توسط سازمان مدیریت صنعتی، رتبهٔ نخست از بزرگترین شرکت‌های خصوصی را به خود اختصاص داد.