بانک رفاه کارگران
  • بانک رفاه کارگران

  • تاریخ تاسیس: ۱۳۳۹
  • نام به انگلیسی: Refah Kargaran Bank
  • محل شرکت: تهران
  • گروه صنعتی: بانک
بانک رفاه کارگران
  • بانک رفاه کارگران

  • تاریخ تاسیس: ۱۳۳۹
  • نام به انگلیسی: Refah Kargaran Bank
  • محل شرکت: تهران
  • گروه صنعتی: بانک

بانک رفاه کارگران

بانک رفاه کارگران یکی از بانک های دولتی ایرانی است که در سال ۱۳۳۹ با هدف کمک به تأمین رفاه و ایجاد تسهیلات لازم برای رفع نیازمندی های طبقهٔ کارگر تأسیس شد.

پیشینه

بانک رفاه کارگران در اجرای تبصرهٔ مادهٔ ۳۹ قانون بودجهٔ سال ۱۳۳۸ کشور و مادهٔ ۳۸ سازمان بیمه های اجتماعی به منظور سرمایه گذاری و بهره برداری از وجوه بیمهٔ کارگران با هدف کمک به تأمین رفاه و ایجاد تسهیلات لازم برای رفع نیازمندی های طبقه کارگر در اواخر مرداده ماه ۱۳۳۹ تشکیل و به ثبت رسید و عملیات خود را از ششم فروردین ۱۳۴۰ با افتتاح شعبه مرکزی در تهران و شعبهٔ اصفهان آغاز کرد. سرمایه اولیهٔ این بانک چهار صد میلیون ریال و از سوی سازمان تأمین اجتماعی تأمین شد.

قانون ملی شدن بانک ها، مصوب خرداد ماه سال ۱۳۵۸ شورای انقلاب اسلامی ایران به بانک تسری یافت و بانک رفاه کارگران نیز ملی و سرمایهٔ آن کلاً متعلق به دولت گردید و متعاقب آن در تاریخ ۵ مرداد ۱۳۷۲ و نیز چهل و چهارمین اجلاس در اواخر تیر ۱۳۷۲ شورای عالی اداری مقرر شد، بانک رفاه کارگران با حفظ شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری به سازمان تأمین اجتماعی ایران وابسته و براساس مصوبه ۳۱ شهریور ماه ۱۳۸۰ مجمع عمومی فوق العادهٔ بانک، شخصیت حقوقی بانک رفاه به (سهامی عام- غیردولتی) تغییر یافت و اساس نامهٔ جدید بانک در ۷۲ ماده و ۱۳ تبصره مورد تصویب قرار گرفت.

خدمات و امکانات

بانک رفاه با بهره مندی از ۹۶۹۳ نیروی انسانی و در اختیار داشتن ۱۰۲۸ شعبهٔ فعال در سراسر کشور، می کوشد از طریق ارائهٔ مطلوب انواع خدمات بانکی، رضایت عموم قشرهای جامعه را تأمین نماید.
این بانک با برخورداری از توانمندی بالای سرمایهٔ انسانی خود، در اجرای سیاست های کلان اقتصادی به ویژه در بخش صادرات کالاهای غیرنفتی و تولیدات صنعتی و کشاورزی، خدمات ارزشمندی را به صادرکنندگان کشور ارائه می دهد.

در انتهای سال ۱۳۹۷، دارایی بانک بالغ بر ۹۸۵ هزار میلیارد ریال بوده است و با افزایش سرمایهٔ بانک، زمینه برای افزایش فعالیت ها و خدمات مطلوبتر به مشتریان از طریق ۱۳۰۰ شعبه و واحدهای خدماتی فراهم آمد. بانک رفاه کارگران در کنار بانک ملت، بانک تجارت و بانک صادرات ایران در فهرستی تحت عنوان چهار بانک خصوصی سازی شدهٔ ایران، طبقه بندی می شوند.

بانک رفاه کارگران در کنار خدمات متنوع بانکی، امکان استفاده از سایر خدمات مالی در حوزه های بورس، بیمه، صرافی، تجارت الکترونیک و… را فراهم آورده و این شرکت ها در قالب زیر مجموعه های بانک در حال ارائه خدمات به مشتریان هستند. شرکت صرافی رفاه (۱۰۰ درصد)، شرکت کارگزاری رفاه (۱۰۰ درصد)، شرکت کارگزاری بیمه رفاه فرازان (۱۰۰ درصد)، شرکت داده پردازی ایران (۵۲ درصد)، شرکت پتروشیمی امیرکبیر (۵۲ درصد)، پالایش نفت بندر عباس (۳۴ درصد)، پرداخت الکترونیک سامان (۳۰درصد) و شرکت ساختمانی توسعه رفاه پردیس، شرکت توسعه فناوری رفاه پردیس، شرکت توسعه سرمایه رفاه، بازرگانی رفاه صنعت پردیس، شرکت خدماتی پشتیبانی رفاه پردیس و مدیریت پروژه های ساختمانی و شرکت آینده سازان رفاه پردیس از جمله شرکت های تابعه بانک رفاه کارگران هستند.

در حال حاضر تمرکز هیئت مدیره بانک بر روی دو حوزه ارتقای سبد خدمات الکترونیک و ارائه خدمات نوآورانه و متنوع دیجیتال و تبدیل شدن به یکی از سه بانک برتر در حوزه ارائه خدمات دیجیتال و فناورانه و همچنین تکریم مشتری و بهبود فرایندهای مشتری محوری در بانک قرار دارد.

شعب

بانک رفاه از نظر تعداد شعبات، از ۱۹ شعبهٔ ممتاز، ۵۴ شعبهٔ درجهٔ یک، ۳۱۷ شعبهٔ درجهٔ دو، ۳۸۷ شعبهٔ درجهٔ سه، ۲۰۲ شعبهٔ درجهٔ چهار و ۵۰ شعبهٔ درجهٔ پنج برخوردار است. تعداد کارکنان این بانک در پایان شهریور ۱۳۹۹، ۹۶۷۳ نفر بوده است.

افراد کلیدی

آقایان منوچهر فروهید، عبداله ابتهاج، محمدحسین کاظمی نمین، جبار صابر خیابانی، پرویز احمدی، محمد تقی جمالیان، پیمان نوری، سید ضیا ایمانی، محمد رضا نظری، علی صدقی، محمدعلی سهمانی مدیرعاملان پیشین بانک رفاه در سال های مختلف بوده اند. در دی ماه ۱۳۹۸، طی حکمی از سوی مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، اسماعیل لله گانی به عنوان مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره بانک رفاه کارگران منصوب شد. بر این اساس، فرشید فرخ نژاد رئیس هیئت مدیره، نجات امینی، علی سرزعیم عضو هیئت مدیره این بانک انتخاب شدند.

افتخارات

از دستاوردهای مهم بانک در سال های اخیر می توان به کسب رتبهٔ برترین دستگاه در زمینهٔ تکریم مشتریان در گروه بانک و بیمه در سال های متوالی، استقرار سیستم مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد iso 9001 و اخذ گواهینامهٔ مربوطه به عنوان اولین بانک خاورمیانه در سال ۱۳۷۸ و تداوم همه سالهٔ آن تا کنون اشاره کرد.

در بیستمین همایش شرکت های برتر ایران که توسط سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد، در سال ۱۳۹۸، بانک رفاه در رتبه بندی صد شرکت برتر ایران از منظر فروش/درآمد با ارتقای هفت پله ای نسبت به سال پیش از آن در مکان نهم صد شرکت برتر ایرانی قرار گرفت. بانک رفاه همچنین برای دومین سال پیاپی به عنوان شرکت پیشرو معرفی و تقدیر شد. تغییر در رتبه بندی فروش یکی از مهم ترین معیارهای انتخاب شرکت های پیشرو محسوب می شود و بانک رفاه براساس ارزیابی های رسمی جزو ده شرکت پیشرو قرار گرفته است. بانک رفاه در ارزیابی های این سازمان در سال های ۹۴ و ۹۵ به ترتیب جایگاه های بیست و هفتم و شانزدهم را کسب کرده بود.